11 SEO tips voor meer verkeer op je blog

Als blogger wil je natuurlijk veel website bezoekers en mensen die je artikelen lezen. Vooral als je een fulltime blogger bent is dit belangrijk, omdat je er dan ook inkomsten uit wilt halen. Hoe groter je publiek is, hoe meer bedrijven geïnteresseerd zullen zijn om op je blog te adverteren. Maar hoe vergroot je de naamsbekendheid en zorg je ervoor dat mensen je blog vinden? Heel simpel, met SEO (Search Engine Optimization). Klinkt misschien ingewikkeld en verwarrend, dat begrijpen we. Daarom geven we je hier 11 tips hoe je zelf het verkeer naar je blogs kan vergroten.

1. Google Analytics en Search Console

Laten we beginnen met de basis; een Google Analytics en Search Console account. Heb je nog geen account hiervan? Maak dit dan snel aan. Hiermee zorg je er namelijk voor dat Google jouw blog daadwerkelijk kan vinden. En zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google is natuurlijk een must! Ook niet geheel onbelangrijk, met deze tools krijg je inzicht in je website (pagina’s), de bezoekers en je positie in de zoekresultaten.

Maak hier een account aan:

2. Een SEO plugin

Waarschijnlijk heb je al een paar plugins op je website geïnstalleerd. Is een daarvan al gericht op SEO optimalisaties? Dit is namelijk wel belangrijk om te hebben, vooral als blogger. Maak gebruik van een plugin waarmee je de SEO op elke pagina kan bekijken, bewerken en beheren. Wij, bij SEOlab, gebruiken hier zelf Yoast voor. Deze plugin is vrij gebruikelijk en wordt door veel bloggers sterk aangeboden.

Met Yoast heb je een on-page inhoudsanalyse, XML-sitemap en andere ontzettend handige functies. Ook mooi meegenomen, het is een gratis plugin in WordPress en zeer eenvoudig.

3. Sitemaps

Een goed georganiseerde sitemap is een definitieve must voor SEO! Je hebt hierin twee varianten, namelijk een HTML-sitemap en een XML-sitemap.

HTML-sitemap is een extra pagina en geeft een duidelijk overzicht aan je website bezoekers over alle pagina's op je website.
XML-sitemap is een bestand met pagina's en berichten. Hiermee vertel je aan de zoekmachines welke pagina's zij mogen zien.

Een goed georganiseerde sitemap is enorm belangrijk, want zoekmachines zoals Google lezen dit bestand uit. Benieuwd hoe je eigen sitemap eruit ziet? Vaak kan je deze terug vinden op domain.nl/sitemap.

Heeft je sitemap wat aanpassingen nodig? Gebruik dan een plugin zoals Yoast (zie tip 2). Of probeer eens onze eigen XML sitemap plugin. Ontwikkeld door ons team van SEO specialisten en developers. Ideaal voor een blogger met veel pagina’s, want de plugin is gratis te gebruiken tot 500 pagina’s.

4. Gedupliceerde content

Nu je een SEO plugin en een georganiseerde sitemap hebt, wordt het tijd om te kijken naar de content. Allereerst is het belangrijk om gedupliceerde content te verwijderen. Robots die jouw website crawlen raken namelijk verwart wanneer er dubbele inhoud is. Dit geldt zowel voor de teksten als voor de meta beschrijving. Geen van beide mag dubbel zijn.

Handige tools die je hiervoor kan gebruiken:

  • Screaming Frog. Dit programma maakt een uitgebreide scan van je website en vindt o.a. dubbele (pagina) titels en meta beschrijvingen.
  • Siteliner. Een online tool die kijkt of er dubbele content is binnen je website. Het laat precies zien op welke pagina’s de gedupliceerde content zit.
  • Copyscape. Deze online tool kijkt of er dubbele content is met andere websites. Probeer je tekst zo uniek mogelijk te maken en voorkom dat je gedupliceerde content hebt met misschien wel je concurrenten.

5. Redirect alle 404's

Iedereen komt weleens een 404-foutpagina tegen op een website. Een robot maakt plaatst dit automatisch op een pagina wanneer ze een link tegenkomen die niet meer werkt.

Het is belangrijk om regelmatig te controleren of je zulke pagina's hebt, want foutpagina's wil je uiteraard niet hebben. Daarnaast werkt het ook heel nadelig voor je SEO. Met bijvoorbeeld Screaming Frog en een andere plugin, zoals Redirection, kan je dit heel gemakkelijk zelf oplossen.

Scan eerst je website met Screaming Frog. Naast duplicate content geeft deze tool je ook inzicht in welke pagina’s een 404 hebben. Vervolgens kan je met Redirection de pagina omleiden naar een pagina die actief en vergelijkbaar is.

6. Verhoog de website snelheid

Nu de dubbele content en de 404-foutpagina’s verwijderd zijn, is het tijd om de snelheid te verhogen. Maar hoe en waarom? De snelheid van je website heeft invloed op je gehele SEO. Je wordt door Google zelfs afgestraft als je website te langzaam is. Een handige tool om dit te controleren is Google PageSpeed Insight. Het controleert de snelheid van je blog voor zowel desktop als mobiel.

Houd er rekening mee dat de feedback kan klinken als technische jargon. Kom je er niet aan uit? Zoek dan contact op met een van onze SEO specialisten. Zij kunnen u hiermee helpen.

7. Linkbuilding tijd!

Voor elke blogger of bedrijf is het uiteindelijke doel om op pagina 1 van Google te komen. Het liefst zelfs helemaal bovenaan op plek 1. Belangrijk daarvoor is het hebben van een blog met een hoge autoriteit. Hoe meer kwalitatief goede links naar jouw blog verwijzen, hoe hoger je autoriteit zal zijn. En niet te vergeten, de hoeveelheid links naar jouw blog is een van de grootste invloeden voor SEO.

Let op! Het is belangrijk om niet met elk willekeurig bedrijf een link uit te wisselen. Probeer bedrijven te vinden die zelf al een hoge autoriteit hebben.

Er zijn verschillende manieren om te link builden:

  • Schrijf een gastpost voor andere blogs of websites (vergeet niet een link te verwerken naar je eigen blog);
  • Vraag andere blogs of websites of zij naar jouw blog willen linken (tegen betaling of met een weder link).

8. Alt teksten

Wellicht besteed je, als blogger, al veel tijd aan het zoeken en maken van de juiste foto’s en afbeeldingen voor je artikel. Dit is goed, want afbeeldingen kunnen een extra boost geven aan je SEO. Niet alleen de juiste resolutie, afmeting en de plaatsing zijn belangrijk. Ook de alt-teksten hebben wat aandacht nodig. Ze geven je namelijk een extra plek om een belangrijk zoekwoord in te verwerken. Google bekijkt niet alleen teksten op een website, maar ook de alt teksten van je afbeeldingen. Vergeet dus niet om deze SEO-boost te gebruiken!

9. Publiceer niet om te publiceren

Als blogger ben je continue bezig met het schrijven van artikelen en het publiceren ervan. Belangrijk om rekening mee te houden is of de inhoud van je artikelen bruikbaar is voor de lezer. Blogs met actieve inhoud zijn over het algemeen populairder en groeien het snelst. Het houdt niet in dat alles wat je publiceert bruikbaar moet zijn of dat je alles moet herschrijven. Probeer wel rekening te houden dat wat je publiceert bruikbaar is voor de lezer.

10. Een zoekwoordanalyse

We gaan nu beginnen met het onderzoeken van de zoekwoorden voor je artikel. Om het makkelijker te maken hebben wij het in drie punten verdeeld.

1) Hoe doe je een zoekwoordanalyse?

Er zijn meerdere manieren om een zoekwoordanalyse te doen. Een gratis en gemakkelijke manier is de zoekbalk van Google. Is het je opgevallen dat wanneer je iets typt in de zoekbalk je vraag of term vaak eronder tevoorschijn komt? Dit zijn suggesties van Google en de populairste zoektermen waar mensen naar zoeken. Een nadeel van deze methode is dat het je geen verdere informatie geeft, zoals het zoekvolume.

Een andere manier om zoekwoorden te analyseren is via een online service. Er zijn veel bedrijven die tools en programma's aanbieden om je hierbij te helpen. Heb je een Google Adwords account? Kijk dan eens naar hun Keyword planner. Het geeft je een lijst met zoekwoorden en suggesties, maar ook wat het zoekvolume per maand is. Andere programma's die kunnen helpen zijn SEMRush en Ahrefs.

Focus je niet op één specifiek zoekwoord, dit werkt niet positief voor je artikel en kan snel gezien worden als over optimalisatie. In plaats daarvan is het goed om variaties van je belangrijkste zoekwoord te verwerken in je artikel. Een andere optie is je zoekwoord verwerken in een long tail. Een longtail zoekwoord bestaat uit 3 à 4 woorden en zijn meestal minder concurrerend.

2) Hoe kies je het juiste zoekwoord?

Het gebruiken van een juiste zoekwoord is bijna het belangrijkste onderdeel bij het schrijven van een blog. Houd hierbij rekening met waar mensen werkelijk op zoeken in plaats van wat je denkt waar mensen op zoeken. We snappen dat dit af en toe vervelend kan zijn, maar uiteindelijk is het ook belangrijk dat je artikel gevonden wordt in de zoekresultaten. Kijk daarom naar de volgende factoren wanneer je een zoekwoord kiest:

  • Het zoekvolume. Dit vertelt je de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten van een woord. Hoe hoger het aantal zoekopdrachten, hoe populairder het zoekwoord is.
  • Voorgesteld bod. Het voorgestelde bod van een zoekwoord zie je in de Keyword planner van Adwords. Deze tool geeft je niet alleen inzicht in het zoekvolume van een woord aan, maar ook wat adverteerders er per klik voor betalen. Hoe duurder een zoekwoord is, hoe meer concurrentie er voor is.
  • Je concurrenten. Onderzoek ook eens woorden waarop je concurrenten worden gevonden. Als blijkt dat veel concurrenten op hetzelfde zoekwoord worden gevonden, dan kan je aannemen dat dit een populair onderwerp is voor mensen.
  • Longtail zoekwoorden. Zoals we al eerder vertelde, moet je niet alleen van enkele zoekwoorden gebruik maken. Langere zoekwoorden geven je een betere kans geven om op de eerste pagina van Google te komen. Daarnaast voorkom je er ook over optimalisatie mee, een echte no-go voor SEO.

3) Waar plaats je het zoekwoord?

Nu je een zoekwoord voor je artikel hebt gekozen, is het belangrijk dat je deze op de juiste manier gebruikt. Voor SEO is het belangrijk om je zoekwoord in ieder geval op de volgende plekken te zetten:

  • In de titel van je artikel. Hoe eerder in een H1, hoe beter.
  • In de url. domein.nl/zoekwoord
  • In de meta beschrijving. Dit wordt getoond in de zoekresultaten en geeft een korte beschrijving van je artikel.
  • In H2 titels. H2 wordt vaak gebruikt als titel van een nieuwe alinea. Ze vertellen Google ook waar je blog over gaat.
  • Uiteraard in de content van je artikel.

11. Titel structuur

We hadden het net al een beetje over H1 en H2. Dit noemen we ook wel een titel structuur. Belangrijk hierbij is dat deze H's je zoekwoord bevatten en altijd in de juiste volgorde staan. Dus een H2 volgt altijd een H1.

Wanneer gebruik je welke H?
H1 gebruik je voor de titel van je blog of elke andere pagina.
H2 gebruik je als kop van een nieuwe alinea en om je tekst mee op te splitsten.

Ten slotte, Google kijkt naar je H's. Probeer hier dus, wanneer mogelijk, een zoekwoord in te verwerken.

Zeg Hallo

Veel van deze tips zullen je helpen bij het maken van een blog die SEO geoptimaliseerd is. Heb je verdere hulp nodig bij het inrichten van jouw blog of bij het SEO optimaliseren van de content? Neem dan contact op met SEOlab. Onze specialisten staan altijd voor je klaar.

Micki van der Veer
Micki van der Veer
Online marketing gaat pas echt goed werken wanneer je verder kijkt dan vandaag. Iemand wordt misschien niet nu een klant, maar wel volgend jaar. Investeer daarom in meer dan alleen je bedrijf, investeer in je klant.
Interesse?
Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEO & Online Marketing bureau
Zeg Hallo.
Kingsfordweg 151, 1043 GR Amsterdam
© 2019 SEOlab Amsterdam • Privacyverklaring