31 dont’s die je website verpesten

31 don’ts op websites die niet goed zijn voor je business. Hiermee hopen we dat jij de veelgemaakte fouten voorkomt.

Duco Drupsteen
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Duco

In dit blog beschrijven we 31 don’ts op websites die niet goed zijn voor je business. We hebben ze verdeeld in drie categorieën: opmaak, content en conversie. Hiermee hopen we dat jij de veelgemaakte fouten voorkomt, zodat jouw organisatie een website heeft waar jijzelf en je klanten blij van worden.

Inhoud

Opmaak don’ts

1. Te creatief

Houd het simpel. Volg de patronen en lay-outs die mensen gewend zijn. Natuurlijk kan je daarbinnen creatief zijn, maar voorkom dat je basale zaken anders doet dan anderen. Je hoofdmenu moet bovenaan op elke pagina, op een andere plek is misschien onderscheidend, maar bovenal onhandig voor de gebruiksvriendelijkheid.

2. Onvoldoende kleurcontrast

Trap niet in de verleiding om je website onderscheidend te maken door je teksten in bijvoorbeeld lichtgrijze kleuren op je website te zetten. Met deze tool check je of jouw website voldoende kleurcontrast heeft. Vermijd ook het andere uiterste: zorg dat je bezoekers geen pijn in hun ogen krijgen van vloekende kleuren. Het kleurcontrast van je website wordt ook beoordeeld door het algoritme van Google en heeft dus invloed op de vindbaarheid.

3. Niet mobielvriendelijk

Je website moet goed weergegeven worden op een smartphone. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk, het is ook nog eens cruciaal voor je vindbaarheid met Google. Het mobielvriendelijk maken van je website gaat verder dan alleen het vergroten van de tekstgrootte voor mobiele gebruikers. Houd hierbij minimaal 16 pixels aan.

4. Te veel ruimte verspillen aan de bovenkant van je website

Je hebt geen grote afbeelding of banner bovenaan nodig. Zorg ervoor dat wat bezoekers als eerste zien, zo relevant mogelijk is. Hiermee voorkom je dat bezoekers te veel moeite moeten doen om te checken of jouw website biedt wat ze zoeken.

5. Alle informatie in PDF-documenten zetten

Dit is slecht voor de leesbaarheid en voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Je kunt als optie een downloadbare pdf-versie beschikbaar stellen, maar plaats de informatie liever op de website zelf.

6. Animaties

De tijd van dansende bananen en een met sterren bezaaide achtergrond ligt inmiddels al een hele tijd achter ons. Tip: laat je voor je nieuwe ontwerp inspireren door voorlopers in andere branches.  

7. Sound attacks

Niets mis met het gebruik van video’s op je website, graag zelfs. Maar voorkom dat je video’s automatisch met het geluid aan afspelen. Niet iedereen bekijkt je website op een rustige, besloten plek.

8. Is het klikbaar of niet?

Maak duidelijk wat klikbaar is. Maak dingen klikbaar waarvan mensen verwachten dat het klikbaar is (bijvoorbeeld afbeeldingen die op knoppen lijken). Laat je website altijd testen door mensen die niet betrokken zijn geweest bij het maakproces. Door te volgen waar deze testpersoon wel en niet op klikt, zie je hoe je de website gebruiksvriendelijker kan maken. Overdrijf echter niet in het aantal CTA’s. Plaats de belangrijkste links in een button en de minder belangrijke als tekstlink.  

9. Op precies de juiste plek moeten klikken

Maak de klikbare ruimte van links groot. Niet alleen een pijl aan het einde van de woorden, maar ook de woorden zelf en een beetje witruimte eromheen. Als de link in een ‘box’ zit, maar dan de hele box klikbaar.

10. Gebruik geen overdreven grote of kleine letters

Houd je website leesbaar door niet te kleine of te grote letters te gebruiken. Houdt de lettergrootte aan die gebruikelijk is. Mensen met een visuele beperking hebben hun browser vaak al zo ingesteld dat ze alles groter zien.

11. Te veel pagina’s

Geef mensen de mogelijkheid om content op één pagina te lezen in plaats van met meerdere klikken. Het is frustrerend om voor slechts een alinea naar een andere pagina te moeten.

12. Lappen tekst

Maak je pagina's overzichtelijk om snel te kunnen scannen. Deel je teksten op in korte alinea's en gebruik kopteksten, opsommingstekens en witruimten om het overzichtelijk en behapbaar te houden.

13. Inconsistentie

Zorg voor een consistente look en feel op de hele website. Als je mensen van de site moet halen (bijvoorbeeld om te betalen), waarschuw ze dan voor wat er gebeurt. Zo oogt en voelt je website rustig en vertrouwd. Lukt het is niet zelf om je website te verbeteren, laat de webdesigners van SEOlab je website optimaliseren of je een nieuwe website bouwen.

Content don’ts

14. Te algemeen

Wat maakt jouw organisatie uniek? Zorg dat de content op je website aansluit bij je Unique Selling Point (USP). Wat onderscheidt jou van de concurrent? Laat dat terugzien op je website.

15. Slechte navigatie

Test wat logisch is voor je gebruikers. Goede website-bruikbaarheid betekent ook dat je niet al te creatieve namen voor menuknoppen gebruikt. Gebruik liever de termen die mensen gewend zijn.  

16. Standaard lees-/scan patronen negeren

De ogen van websitebezoekers scannen je pagina doorgaans in een hoofdletter F-patroon. Gebruik dit om de dingen te laten zien die je het liefst wilt dat ze opmerken. Zet de belangrijkste info daarom bij voorkeur linksboven.

17. Verborgen contactgegevens

Maak het je (toekomstige) klanten zo makkelijk mogelijk om contact met je op te nemen. Verkoop je het meest per telefoon? Zet dan je telefoonnummer prominent bovenaan op elke pagina en niet ergens verstopt onderin.

18. Niet mee gaan met het social media-tijdperk

We leven in het social sharing tijdperk. Maak het je bezoekers daarom makkelijk om je content te delen via de social media kanalen die worden gebruikt door jouw doelgroep. Zorg er ook voor dat de links naar je social mediakanalen makkelijk vindbaar zijn op je website.

19. Doe niet geheimzinnig over prijzen

Wanneer je vooraf geen exacte prijs kunt vaststellen, geef de bezoeker dan een range en leg uit wat de prijs van je producten of diensten bepaalt. Zo weet de bezoeker of je aanbod aansluit bij zijn/haar mogelijkheden en ben je geen tijd kwijt aan salesgesprekken met prospects met verkeerde verwachtingen.

20. Informatie niet vermelden in de hoop dat bezoekers contact opnemen

Beantwoord alle relevante vragen die je kunt bedenken. Dat is niet alleen goed voor je vindbaarheid, het bespaart je ook tijd aan de telefoon. Het vergroot juist de kans dat potentiële klanten contact opnemen, omdat ze je expertise en bereidheid om informatie te delen waarderen.

21. Afstandelijk en anoniem zijn

Het kan verleidelijk zijn om je organisatie meer ‘corporate’ over te laten komen dan het is. Terwijl het vaak beter is om juist de gezichten achter je organisatie te laten zien op je website. Een persoonlijke insteek maakt vaak dat bezoekers je sneller vertrouwen.

22. Te veel ‘klik hier’ gebruiken

Zet niet al je links onder de tekst ‘klik hier’. Gebruik voor je links teksten die relevant zijn voor de link zelf. Dit maakt je website niet alleen gebruiksvriendelijker, het is ook goed voor je vindbaarheid via de zoekmachines. In deze blog leggen we uit wat goede content is.

Conversie dont’s

23. Het ontbreken van call-to-actions

Zorg ervoor dat elke pagina een doel dient. Dit houdt in dat je de meeste pagina’s voorziet van een duidelijke call-to-action. Zo is het ook voor je bezoekers duidelijk wat het doel is van de pagina en kunnen ze zelf bepalen of dat wel of niet relevant voor ze is.

24. Keuzestress veroorzaken

Geef mensen te veel keuzes en ze raken verlamd door besluiteloosheid. Streef naar 3 opties. Zo voorkom je dat bezoekers afhaken omdat ze niet de tijd of moeite willen nemen om allerlei afwegingen te maken.

25. Te veel informatie vragen

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk weten van de mensen die je gratis whitepaper of e-book downloaden. Maar hoe meer informatie je vraagt, hoe hoger de drempel is. Schrik je prospects niet af en houd het laagdrempelig.

26. Belangrijke info pas laat in het conversieproces bekend maken

Je ziet het vaak: vlak voordat je wilt afrekenen lees je opeens dat er bezorgkosten in rekening worden gebracht of dat de levertijd langer is dan gebruikelijk. Wees klantvriendelijk en geef deze informatie voordat je bezoekers tijd en energie hebben gestoken in het invullen van de formulieren. Dit voorkomt frustratie en een negatief beeld van je organisatie.

27. Gebruikersnamen en wachtwoorden te complex maken

Maak het je bezoekers en klanten zo makkelijk mogelijk, ook wanneer ze moeten inloggen. Voorkom dat ze elke keer een ingewikkelde gebruikersnaam en wachtwoord moeten invoeren.

28. Gebruikers jouw schrijfwijze opleggen

De één schrijft zijn telefoonnummer met streepjes en spaties en de ander zonder. Postcodes moeten ook zonder hoofdletters of spaties genoteerd kunnen worden. Voorkom frustratie en zorg ervoor dat je bezoekers zich niet ergeren aan afgekeurde formulieren door onbenulligheden.

29. Bezoekers zelf hun fout laten opsporen

Mocht een formulier toch afgekeurd worden, zorg er dan voor dat bezoekers direct zien welk veld niet klopt. Zo voorkom je dat mensen afhaken omdat zelf naar de fout moeten zoeken in het formulier dat door jouw systeem wordt afgewezen.

30. Geen einde in zicht hebben

In een proces met meerdere stappen, zoals afrekenen of het invullen van een enquête, is het prettig als gebruikers zien uit welke stappen het proces bestaat en waar ze zich in het proces bevinden. Zo kunnen ze inschatten hoe lang het duurt en voelt het niet als een ‘never ending story’.

31. Alles opnieuw laten invullen

Sla alles automatisch op wat je bezoekers hebben ingevuld. Zo voorkom je dat ze alles opnieuw moeten invullen als ze bijvoorbeeld even hebben weggeklikt of het scherm in slaapstand is gevallen.Wil je weten hoe je de conversies van je pagina's kan verhogen? Lees dan eens het blog over wat je kan doen om je conversies te verhogen.