4 SEO tips om rekening mee te houden

SEO tips om vindbaarheid te verhogen. Wij bij SEOlab vertellen jou hoe je vindbaar wordt met verschillende zoekwoorden. SEO is een lange termijn strategie.

Imre Bernáth
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Imre

Als SEO bedrijf merken we vaak dat er veel misverstanden zijn over vindbaarheid van websites. Tijdens kennismakingsgesprekken moeten we klanten vaak uitleggen hoe zoekmachine optimalisatie (SEO) werkt en stellen we de verwachtingen bij.

Inhoud

Hieronder hebben we een aantal punten omschreven om rekening mee te houden als je gaat starten met SEO. Wij zorgen ervoor dat jouw website SEO-optimaal is.

1. Vindbaar met verschillende zoekwoorden, bloed zweet en tranen!

Bij SEO gaat het erom dat je vindbaar wordt in zoekmachines zoals Google. Wanneer komt jouw website op pagina 1 te staan? Dit is een vraag die veel ondernemers hebben. Elke ondernemer wil vindbaar worden op relevante zoekopdrachten. Hoe minder concurrentie er zit op een zoekterm, hoe groter de kans dat je een hoge positie gaat halen. Op de zoekterm ‘laptop kopen’ zit veel zoekverkeer en er zijn veel grote en bekende aanbieders. Het is dus best knap als je op pagina 1 terecht komt tussen bijvoorbeeld Coolblue of Bol.com. Wil je beter vindbaar worden? Onderzoek dan eerst hoe je website op dit moment scoort, of je doelstellingen realistisch zijn én of je budget toereikend is.

Door je diensten en of producten goed te specificeren en daar verschillende landingspagina’s voor aan te maken, is de kans groot dat je op meerdere zoekwoorden gaat scoren. Het is dan wel belangrijk dat je de pagina’s goed optimaliseert voor de zoektermen waar je op gevonden wilt worden. Onder andere moet elke pagina een specifieke titel en omschrijving (meta description) hebben, dienen de foto’s een goede omschrijving (alt-tekst) te krijgen en is het belangrijk dat je website snel is. Deze factoren zijn echter de quick fixes en er zijn nog veel meer SEO factoren (+200) die ervoor zorgen dat je website goed scoort in Google. SEO is een doorlopend proces en je website is niet van de één op andere dag goed vindbaar in de organische resultaten. Je zal hier hard voor moeten werken!

2. Zorg voor meerdere landingspagina’s

We merken vaak dat onze klanten verwachten met hun gehele website hoge posities te behalen. Dit kan zeker wel! Maar staar je niet blind op een lijstje met 2-3 zoekwoorden. Daarmee borduurt deze tip verder op tip nummer 1: wanneer iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘SEO specialist’, zal (indien goed geoptimaliseerd) je pagina die specifiek daarover gaat vindbaar worden in Google. Je homepage zal daar (als het goed is) niet komen te staan. Wanneer men zoekt in Google op die specifieke zoekterm, zal dat dus de pagina zijn waar men op landt! Zorg voor voldoende landingspagina’s op je website, dat ze er goed uitzien en dat bezoekers kunnen vinden waar ze naar zoeken.

3. SEO is een lange termijn strategie

Organisch vindbaar zijn in zoekmachines levert op de lange termijn waardevolle klanten op. Helaas gaat dit niet allemaal automatisch en heeft dit tijd en optimalisatie nodig. Een goede strategie is erg belangrijk! Een standaard lijstje afwerken, zoals wel eens gedacht wordt, is voor SEO niet de manier om goed te scoren. Iedere website heeft andere doelstellingen, andere techniek en content. Qua aanbod is het verschil tussen een dienst of wezenlijk product is al compleet anders. Wel is er in principe een algemene lijn te volgen: eerst zorgen dat de fouten en eventuele overbodige ‘rommel’ worden opgelost en opgeschoond. Vervolgens helpt goede content en goede On Page SEO aan duidelijke en goede pagina’s. Dit helpt Google je site en de structuur daarvan te snappen. Uiteindelijk is dat wat je wilt! Waardering van Google; hoe beter je site wordt gewaardeerd wordt, hoe beter dat is voor je vindbaarheid. Vervolgens kan je bouwen aan je site, bijvoorbeeld door nieuwe pagina’s te maken met verschillende onderwerpen of zorg voor conversie-optimalisatie.

4. Zorg voor long-tail zoekwoorden

Zoals we bij tip nummer 1 ook vertelden is er minder concurrentie op specifieke zoektermen. Dit zijn vaak long-tail zoekwoorden die kenmerken zich door weinig zoekverkeer. Echter zijn er vaak ook weinig concurrenten bezig met deze zoektermen en zijn dit veel specifieke zoekwoorden waar bezoekers eerder tot actie over gaan.

Hier liggen vaak veel kansen. Zeker als je nog aan het begin staat van je SEO strategie. Zo levert de term ‘wat kost het om een website te laten maken?’ erg specifieke resultaten op. Als je een pagina hebt die hierop goed aansluit, is de kans groot dat de lezer jouw artikel zal aanklikken en lezen. Hoe waardevoller jouw content wordt gevonden; hoe waardevoller jouw website wordt bij Google. Dit biedt kansen de algehele vindbaarheid van je site!