5 digitale marketingtips voor lokale en kleine bedrijven

Digitale marketing voor lokale en kleine bedrijven hoeft niet moeilijk te zijn. Veel bedrijven zien het als een ontmoedigende taak die te veel tijd, geld en een heel team van mensen vergt. Soms hebben ze gelijk, maar meestal proberen ze gewoon te veel tegelijk te doen. Internet marketing als geheel omvat een breed scala aan activiteiten, maar lokale en kleine bedrijven hoeven deze niet allemaal te doen. Ze hoeven alleen maar specifieke online marketing strategieën te vinden die voor hen werken en hiervan te profiteren. Deze blog is vooral nuttig voor lokale en kleine bedrijven, zoals elektriciens, loodgieters, verwarming en airconditioning, schoonmaakbedrijven, restaurants, advocaten en andere soorten kleine bedrijven. Mijn doel is dat je ten minste één takeaway krijgt die een positieve impact zal hebben op de digitale marketinginspanningen van jouw bedrijf. OK? Daar gaan we…

Tip # 1: Jouw website - Houd het simpel

Je website is online het gezicht van jouw bedrijf. Het is een marketing brochure voor je merk, diensten, waar je bedrijf voor staat en het soort klanten waarmee je werkt. Het moet dan ook alle belangrijke dingen over je bedrijf bevatten. Dit maakt het eenvoudig voor iemand om de informatie te vinden die hij nodig heeft voordat hij besluit contact met je op te nemen. Met betrekking tot het maken van een website, zijn er tal van geweldige bedrijven die een site voor je kunnen ontwerpen en bouwen. Zorg ervoor dat je goed onderzoek doet voordat je contact met een van deze bedrijven opneemt, zodat je weet wat je kunt verwachten. De beste tip die ik heb voor het bouwen van een site is om ... het simpel te houden.
Het simpel houden van een website kan erg goed zijn voor de gebruikerservaring, het onderhoud en beheer van de website, en vooral voor SEO (zoekmachineoptimalisatie). Hier is een voorbeeld van een basisoverzicht dat alles omvat wat een bezoeker over jouw bedrijf moet weten. Dit overzicht laat nog steeds ruimte over om je site uit te breiden en meer inhoud te creëren met SEO in gedachten.

  • Startpagina
  • Individuele service pagina's (inclusief foto's en / of video’s van eerder werk - indien van toepassing)
  • FAQ-pagina
  • Getuigenissen / succesverhalen / recensies
  • Over ons
  • Neem contact op
  • Blog

Een ding om aan te denken, is het soort afbeeldingen en de copy op je site. Veel bedrijven besluiten om stock afbeeldingen en vrij algemene teksten te gebruiken. Ik zou een andere route aanbevelen, want dit is een grote kans voor lokale bedrijven om te laten zien dat ze menselijk zijn en dat hun bedrijf persoonlijkheid heeft. Dit is waar je grote merken kunt verslaan. Om dit een beetje op te splitsen:
Gebruik voor afbeeldingen foto’s van echte projecten of services die je in het verleden hebt gedaan. Besteed wat tijd aan het bedenken van wat voor soort afbeeldingen je op je website wilt weergeven. Huur dan een fotograaf in (ja, geef hier zeker geld aan uit) om de foto's te krijgen die je voor je website wenst.

Huur voor de kopie een tekstschrijver in die eerder werk heeft gedaan voor bedrijven in jouw branche. Zorg ervoor dat je ze voldoende input geeft, zodat ze precies weten waarnaar je op zoek bent en ze in lijn blijven de tone of voice van jouw merk. En zorg ervoor dat ze ervaring hebben met het schrijven van SEO teksten - dat is erg belangrijk. 😉

Zorg er ten slotte voor dat je website op alle schermformaten werkt, zodat mensen deze op alle apparaten (computer, tablet en smartphone) kunnen bekijken. Een responsive design of een aparte mobiele-specifieke versie is een must. Als je al een website hebt, raad ik je ten zeerste aan om de technische SEO-audit checklist door te nemen om er zeker van te zijn dat deze optimaal is en goed zal presteren in zoekmachines zoals Google en Bing.

Tip # 2: Recensies - Jouw klanten zijn je grootste vertegenwoordigers

Recensies zijn ERG belangrijk voor de reputatie van jouw bedrijf. Positieve of negatieve recensies en hoe je hiermee omgaat, kunnen een doorslaggevende factor zijn voor de klant als het gaat om hun beslissing om contact met je op te nemen. Daarom is het een goede om op elke recensie te reageren.
Vergelijkbaar met het gebruik van echte afbeeldingen van jouw werk en het ontwikkelen van een tekst die je site persoonlijkheid geeft, het beantwoorden van beoordelingen laat mensen zien dat je een mens bent. Lokale en kleine bedrijven moeten laten zien dat ze om de klant geven. Als iemand je een positieve recensie geeft, bedank diegene dan. Als iemand anders je een negatieve recensie geeft, reageer dan zoals je zou doen als iemand je persoonlijk negatieve feedback zou geven. Dit laat zien dat je geeft om wat mensen over je bedrijf zeggen en dat je met je klanten in contact wilt komen, zelfs nadat je met hen hebt samengewerkt.

Ik zou hier twee dingen willen benadrukken:
Ons bedrijf reageert op alle soorten beoordelingen. Zelfs vijf sterren recensies krijgen aandacht, wat belangrijk is, omdat het de klant laat zien dat je om hun feedback geeft en dat hun bedrijf belangrijk voor je is. Dit is een tactiek die je kan helpen een klant voor het leven te krijgen.

De reactie op een slechte recensie stopt niet alleen bij een uitleg. Het gaat nog een stap verder en vraagt ​​de persoon om contact op te nemen met de algemeen directeur (inclusief contactgegevens), zodat ze meer kunnen leren over hun klantervaring. Dit is een goede tactiek om (hopelijk) iemands mening te veranderen na een niet zo geweldige of verkeerd geïnformeerde klantervaring.

Samen met het bovenstaande kunnen beoordelingen erg nuttig zijn voor SEO en het vermogen van jouw bedrijf om boven de concurrentie te scoren. Vraag om beoordelingen op sites zoals Google en Facebook, zodat je een divers beoordelingsprofiel hebt op een aantal websites. Zodra je beoordelingen hebt ontvangen, controleer je deze wekelijks, zodat je erop kunt reageren en in contact kunt komen met eerdere klanten. Een goede bron om meer te weten te komen over waarom beoordelingen belangrijk zijn, is de bron van MOZ over lokale beoordelingen en beoordelingen. Lees ook eens ons blog over hoe je reviews kan verzamelen.

Tip # 3: Social Media - Gebruik je kanalen en vergroot je publiek

Likes
Bedrijven van elke omvang zouden sociale media moeten gebruiken. Maak een bedrijfspagina, werk deze bij met alle nodige informatie en gebruik deze regelmatig. Sociale mediasites zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter kunnen erg handig zijn bij het promoten van een bedrijf. Bovendien zijn het geweldige sites om jouw diensten te promoten en originele inhoud zoals blogs en video te plaatsen. Gebruik ze correct en je kunt jouw markt (ook bekend als klanten) vinden, er interactie mee aangaan en je volgers vergroten. Signalen van sociale media beginnen ook effect te hebben op SEO.
Sommige websites hebben mogelijk al een algemene pagina voor jouw bedrijf gemaakt. Het is goed om alle belangrijke profielsites voor lokale en kleine bedrijven door te nemen en te kijken welke dit hebben gedaan. Zodra je de sites met jouw profiel hebt geïdentificeerd, kun je eenvoudig een verzoek indienen om eigenaar te worden van de pagina en deze bij te werken met alle juiste informatie. Hier is een kleine lijst met sites die je kunt controleren:
We maken hier een lijstje:

  • Google Mijn bedrijf
  • LinkedIn bedrijfspagina
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • De Telefoongids
  • Openingstijden.nl
  • Klantenvertellen

Nu je de tijd hebt genomen om jouw bedrijfsprofielen te maken en / of af te ronden, kun je deze bijwerken met de meest actuele gegevens en indien mogelijk foto's toevoegen. Identificeer vervolgens degene die het meest effectief zijn en begin ze in jouw voordeel te gebruiken.

Tip # 4: E-mailmarketing - Houd het kort maar krachtig

e-mail marketing
E-mailmarketing is één van de beste manieren om jouw services en inhoud op de markt te brengen bij een kwalitatief hoogstaand publiek. Mensen die zich aanmelden voor jouw e-mails, vragen je om met hen te communiceren. Je kunt dit doen door specials en deals die je mogelijk aanbiedt onder de aandacht te brengen, hen op de hoogte te stellen van nieuwe blogposts of bronnen op je site, of door gewoon een maandelijkse update te sturen over wat jouw bedrijf heeft gedaan en wat er te wachten staat. Een makkelijke tip om in gedachten te houden is om de e-mail kort maar krachtig te houden.

Bij correct gebruik kan e-mailmarketing een van je meest converterende marketingkanalen zijn. Het kort houden van je e-mails is een goede manier om mensen betrokken te houden, terwijl je toch jouw boodschap overbrengt. Mensen kunnen overweldigd raken als ze te veel informatie krijgen. Als het doel is om iemand op een link te laten klikken, schrijf dan een verleidelijke beschrijving en plaats een passende call-to-action (CTA). Als je bedrijf een nieuwe deal of promotie heeft, vertel klanten dan precies wat het is en hoe je deze kunt krijgen.

Een ander ding om in gedachten te houden is om niet te overdrijven met e-mailmarketing. Als een bedrijf te veel e-mails verstuurt, kunnen mensen niet geïnteresseerd of geïrriteerd raken. Dit kan ertoe leiden dat mensen zich uitschrijven van jouw mailinglijst, wat in de eerste plaats contraproductief is voor je doelen voor het doen van e-mailmarketing.

Tip # 5: Contentmarketing - Vind jouw publiek en plant zaadjes

Hoewel contentmarketing niet altijd de belangrijkste online marketingtaak is, kan het om vele redenen erg nuttig zijn:

  • Opbouwen van leadership door vragen op internet te beantwoorden
  • Je online voetafdruk vergroten door actief te zijn op fora en vraag- en antwoordsites
  • Zowel organische als betaalde sociale promotie van diensten en originele inhoud
  • Linkbuilding door relaties aan te gaan met bloggers en online influencers

Contentmarketing voor lokale en kleine bedrijven kan zeker tijd kosten om dit goed te doen. Het is een van die taken die je gemakkelijker kunt uitvoeren als je wat tijd over hebt om eraan te besteden. Je moet de exacte strategie bepalen, wat inhoudt dat je de juiste websites moet vinden met de discussies en inhoud waaraan je kunt deelnemen. Dit is ook een zeer goede manier om nieuwe blog- en pagina-onderwerpen voor je website te vinden. Als iemand een vraag heeft die een langer antwoord vereist, schrijf erover en plaats het volledige antwoord op je site. Vervolgens kun je de persoon op de site, waarop je het onderwerp hebt gevonden, antwoorden en hem doorverwijzen naar het volledige antwoord op je website. De kans is groot dat dezelfde vraag ergens anders is gesteld, en nu heb je het "antwoord" op je site waar je ze naar kunt verwijzen. Lees ook eens ons blog over wat is goede content?

Ten slotte

Een paar dingen om rekening mee te houden voordat je aan een van deze tactieken begint, zijn:

Zorg er eerst voor dat je specifieke doelen hebt. Dit kan het verkrijgen van meer organisch verkeer zijn, het vergroten van je volgers op sociale media of het verkrijgen van meer gekwalificeerde leads. Elk van deze tips kan je helpen jouw doelen te bereiken en te slagen in de steeds veranderende digitale wereld.

Het tweede dat je moet onthouden, komt voort uit mijn notitie in tip # 1 over websites. Hou het simpel. Denk niet te lang na over dingen, waardoor er minder actie kan plaatsvinden. Wees niet bang om erin te duiken en vertrouwd te raken met elk aspect. Hoe eerder je actie begint te ondernemen, hoe eerder je digitale marketing successen zult vinden voor jouw lokale of kleine bedrijf.

Micki van der Veer
Nina Sturm
De kunst van content is om te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Hier speel je op in door de helpende hand te bieden en verband te houden met jouw producten of diensten.

Interesse?

Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEOlab
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam