Corona-crisis biedt ook kansen

Ligt jouw werk stil of krijg je weinig nieuwe opdrachten? Lees hier hoe je de vrijgekomen tijd nuttig kan besteden.

Imre Bernáth
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Imre

De wereld is in de greep van het coronavirus COVID-19. Zoveel mogelijk mensen blijven thuis en de ziekenhuizen raken vol. Het land ligt op zijn gat en dat raakt vanzelfsprekend de economie. In veel branches komt het werk stil te liggen en komen er maar weinig nieuwe opdrachten bij.

Inhoud

Natuurlijk levert dit voor veel organisaties stress en ellende op. Maar misschien biedt het voor sommige organisatie ook wel een kans. Niet om op slinkse wijze te profiteren van de losgebarsten crisis, maar door de tijd nuttig te besteden die vrij is gekomen nu het normale werk minder tijd kost.

Altijd druk met je core-business

Voor vrijwel elke organisatie is het een valkuil in goede tijden: je bent zo druk met opdrachten en klanten dat je niet toekomt aan het verbeteren van je eigen business. Het zal vast herkenbaar zijn dat je alle zeilen bij moet zetten om deadlines te halen en alle klanten tevreden te houden. Hierdoor schieten andere belangrijke zaken, die de lange termijn raken, er nog wel eens bij in. De huidige omstandigheden bieden mogelijk de kans om tijd te investeren in belangrijke in plaats van urgente taken.  

Belangrijk of urgent

Om het verschil tussen belangrijke en urgente taken te begrijpen, kan je het best een blik werpen op de Eisenhower Matrix (zie afbeelding). Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen urgente en belangrijke taken. De kans is groot dat je in drukke tijden vooral bezig bent met taken die belangrijk én urgent zijn. Denk hierbij aan het halen van deadlines voor klanten of het versturen van een offerte naar een nieuwe klant die daar al een tijdje op wacht. Belangrijke taken zijn zaken die prima nog even kunnen wachten, maar wel belangrijk zijn voor de toekomst van je organisatie. Denk hierbij aan het maken of verbeteren van strategisch beleid of het ontwikkelen van een beter converterende website die in de toekomst meer omzet oplevert.

De Eisenhower matrix

Bron afbeelding

Meer tijd voor belangrijke zaken

Nu veel bedrijven het rustiger hebben doordat de economie grotendeels is stilgevallen, zijn er steeds minder urgente zaken. Los van de organisaties die nu noodgedwongen in de kosten moeten snijden om het hoofd boven water te houden. Voor organisaties die het hoofd wél boven water kunnen houden, maar de crisis wel voelen, komt de dagelijkse hectiek nu in rustiger vaarwater terecht. Het aantal urgente taken neemt af, waardoor er tijd vrijkomt voor belangrijke taken. Daardoor ontstaat nu de tijd om even uit te zoomen om te zien wat er op lange termijn nodig is om te blijven verbeteren en groeien. Zo biedt de crisis de kans om je te richten op de lange termijn.

Voorbeelden van belangrijke zaken waar je nu aan kunt werken

  • Het verbeteren van je website, zodat deze uiteindelijk meer klanten, leads, reserveringen en/of boekingen oplevert.
  • Het vernieuwen van je verouderde of gedateerde huisstijl. Denk na over welk design past bij je propositie. Wanneer je nieuwe huisstijl is bepaald, heb je veel tijd nodig om alle huisstijldragers te ontwikkelen. Denk hierbij aan je website design, briefpapier, e mailhandtekening, brochures, white papers etc..
  • Automatiseer taken waar je normaal gesproken veel tijd aan kwijt bent.
  • Werk aan je organische vindbaarheid (SEO). Neem de tijd voor een zoekwoordanalyse en verbeter de content op je website zodat je in de toekomst beter gevonden wordt.

Sterker uit de crisis

Wat is voor jouw organisatie belangrijk op lange termijn? Dit is hét moment om de zaken op te pakken waar je normaal gesproken geen tijd voor hebt, maar die wel belangrijk zijn voor de toekomst van jouw organisatie. Zo gebruik je de tegenslagen van nu om uiteindelijk sterker uit de crisis te komen. Grijp je kans! En het goede nieuws is: team SEOlab beantwoordt ook in deze tijd alle vragen rondom websites en online vindbaarheid. Stel je vraag aan een van onze medewerkers via marketing@seolab.nl of webdesign@seolab.nl.