De gebruikerservaring van je website

De gebruikerservaring van je website verbeteren? Stel jezelf deze vier vragen

Iedere bezoeker die langs jouw website komt, heeft een UX of gebruikerservaring. Maar wat
is een UX precies? Een UX verwijst naar de gevoelens die iemand ervaart wanneer hij of zij
op jouw website rondkijkt. Hierbij spelen vele factoren een rol, waaronder content,
gebruiksvriendelijkheid en nog veel meer. Bij SEOLab weten we dat een positieve
gebruikerservaring creëren erg belangrijk is. Welke stappen kunnen eigenaren van kleine
bedrijven nemen om ervoor te zorgen dat website bezoekers een zo goed mogelijke UX
hebben? Dit zijn de vier belangrijkste vragen die je jezelf zou moeten stellen.

Is mijn website mobielvriendelijk?

Veel ondernemers richten zich op het ontwerpen van de beste website voor de desktop (PC
of laptop), terwijl ze vergeten dat mensen tegenwoordig net zo veel tijd besteden aan
internetten op de smartphone als op de computer. Is de mobiele versie van jouw website net
zo goed als de desktopversie? Wanneer de website niet goed geoptimaliseerd is voor
mobiel gebruik, zal dit ervoor zorgen dat potentiële klanten sneller gefrustreerd raken en op
zoek gaan naar een andere website.

Is mijn website overzichtelijk?

Het is verleidelijk om je hele website vol te proppen met promoties, oproepen tot actie en
interessante feiten over jouw bedrijf. Teveel informatie op één pagina kan echter leiden tot
een overweldigende ervaring voor jouw website bezoekers. Mensen hebben een korte
aandachtsspanne van slechts 8 seconden. Onderzoek toont aan dat witte ruimte de
aandacht met maar liefst 20% kan vergroten. Met dat in gedachten moet je alleen de
belangrijkste informatie op je website zetten, om te zorgen voor een strakke, gepolijste look
die niet rommelig of druk is.

Is mijn laadtijd snel genoeg?

Nu de internetsnelheden in de loop der jaren zijn verbeterd, zou het laden van websites niet
langer dan een paar seconden moeten duren. Als je een veilige HTTPS-website-indeling
gebruikt, wat je ook zou moeten doen, kun je last krijgen van lagere laadsnelheden.
Gelukkig zijn er verschillende manieren om dit te verbeteren. Eén manier is het gebruik van
een Content Delivery Network (CDN). Dit bestaat uit lokale servers die open verbindingen
bieden met servers op afstand. Dit verkort de afstand tussen de browsers en servers,
waardoor je een snellere laadtijd krijgt.

Gebruik ik Clickbait?

De oude aas-en-wissel-techniek is een klassieker in de reclamewereld waar mensen moe
van zijn geworden. Clickbait kan bezoekers vervreemden die één ding van je blogpost
verwachten, dit niet krijgen en zich vervolgens bedrogen voelen. Bevatten de titels van jouw
blogberichten beloften die je niet nakomt? Bieden je artikelen de informatie die in de titel
wordt aangeduid? Wees eerlijk tegen de bezoekers van je website en doe geen grootste
beweringen die je niet nakomt.
Er zijn veel factoren die meespelen bij een succesvolle website. Dit zijn enkele van de
belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen bij het bouwen van je website. Het kan een
goed idee zijn om te overwegen een professional in te huren die een website van
topkwaliteit kan maken. Als je momenteel niet over de financiële middelen beschikt om
website-upgrades en andere verbeteringen voor je bedrijf uit te voeren, dan is het aan te
raden een lening voor kleine bedrijven te nemen of een zakelijke kredietlijn te openen om de
kosten te dekken.

Imre Bernath
Imre Bernath
De natuurlijke zoekresultaten worden door mensen meer vertrouwd dan de advertenties.
Interesse?
Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEOlab
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam