De gebruikerservaring van je website verbeteren? Stel jezelf deze vier vragen


Iedere bezoeker die langs jouw website komt, heeft een UX of gebruikerservaring. Maar wat is een UX precies? Een UX verwijst naar de gevoelens die iemand ervaart wanneer hij of zij op jouw website rondkijkt. Hierbij spelen vele factoren een rol, waaronder content, gebruiksvriendelijkheid en nog veel meer. Bij SEOlab optimaliseren wij websites en weten we dat een positieve gebruikerservaring creëren erg belangrijk is. Welke stappen kunnen eigenaren van kleine bedrijven nemen om ervoor te zorgen dat website bezoekers een zo goed mogelijke UX hebben? Dit zijn de vier belangrijkste vragen die je jezelf zou moeten stellen.

Is mijn website mobielvriendelijk?

Veel ondernemers richten zich op het ontwerpen van de beste website voor de desktop (PC of laptop), terwijl ze vergeten dat mensen tegenwoordig net zo veel tijd besteden aan internetten op de smartphone als op de computer. Is de mobiele versie van jouw website net zo goed als de desktopversie? Wanneer de website niet goed geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, zal dit ervoor zorgen dat potentiële klanten sneller gefrustreerd raken en op zoek gaan naar een andere website. Doe eens de mobielvriendelijke test van Google en bij een minder goede uitslag kunnen we helpen met de mobiele optimalisatie van je website.

Is mijn website overzichtelijk?

Het is verleidelijk om je hele website vol te proppen met promoties, oproepen tot actie en interessante feiten over jouw bedrijf. Teveel informatie op één pagina kan echter leiden tot een overweldigende ervaring voor jouw website bezoekers. Mensen hebben een korte aandachtsspanne van slechts 8 seconden. Onderzoek toont aan dat witte ruimte de aandacht met maar liefst 20% kan vergroten. Met dat in gedachten moet je alleen de belangrijkste informatie op je website zetten, om te zorgen voor een strakke, gepolijste look die niet rommelig of druk is.

Is mijn laadtijd snel genoeg?

Nu de internetsnelheden in de loop der jaren zijn verbeterd, zou het laden van websites niet langer dan een paar seconden moeten duren. Als je een veilige HTTPS-website-indeling gebruikt, wat je ook zou moeten doen, kun je last krijgen van lagere laadsnelheden. Gelukkig zijn er verschillende manieren om dit te verbeteren. Eén manier is het gebruik van een Content Delivery Network (CDN). Dit bestaat uit lokale servers die open verbindingen bieden met servers op afstand. Dit verkort de afstand tussen de browsers en servers, waardoor je een snellere laadtijd krijgt. Test eens je website met de website snelheidstest van Google, Google pagespeed insight. Ben je niet tevreden over de score dan kunnen wij je helpen met de website snelheid optimalisatie van je website.

Gebruik ik Clickbait?

De oude aas-en-wissel-techniek is een klassieker in de reclamewereld waar mensen moe van zijn geworden. Clickbait kan bezoekers vervreemden die één ding van je blogpost verwachten, dit niet krijgen en zich vervolgens bedrogen voelen. Bevatten de titels van jouw blogberichten beloften die je niet nakomt? Bieden je artikelen de informatie die in de titel wordt aangeduid? Wees eerlijk tegen de bezoekers van je website en doe geen grootste beweringen die je niet nakomt.

Er zijn veel factoren die meespelen bij een succesvolle website. Dit zijn enkele van de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen bij het bouwen van je website. Het kan een goed idee zijn om te overwegen een professional in te huren die een website van topkwaliteit kan maken.

Duco Drupsteen
Duco Drupsteen
Om een website goed te laten presteren dan is de User experience erg belangrijk, dus zorg dat dit goed geregeld is.
Interesse?
Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEOlab
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam