De marketing trends die de toekomst gaan vormen

Als het om online marketing gaat, is het belangrijk om voorop te lopen bij het adopteren van trends. We gaan de 4 belangrijkste trends bespreken met je en je helpen de curve voor te zijn.

Voice blijft belangrijker worden

Door de vooruitgang die de afgelopen jaren is geboekt op het gebied van natuurlijke taalverwerking en gespreks-interfaces zijn virtuele assistenten steeds intelligenter en nuttiger geworden.

Bijna een derde van de 3,5 miljard zoekopdrachten die dagelijks op Google worden uitgevoerd, zijn nu gesproken zoekopdrachten, met persoonlijke assistent-apparaten voorop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Google home.

Gesproken zoekopdrachten verschillen van de typische zoekopdrachten op desktop of mobiel. Wanneer je Google in je browser opent en een zoekopdracht invoert, zie je honderden pagina's met zoekresultaten. Het is niet zo moeilijk om een ​​van die pagina’s te zijn, maar stel je vraag aan Siri en je krijgt slechts een paar resultaten. Vaker wel dan niet geeft het je slechts één resultaat. Als jouw website hier één van de resultaten weet te zijn, kan de CTR mogelijk veel hoger zijn. Het moet er echter in de eerste plaats zijn. Daarom is het van cruciaal belang om jouw SEO-strategie voor gesproken zoekopdrachten goed af ​​te stemmen.

Manieren waarop je dit kan doen, is zoektermen meer conversatie te geven en minder als geschreven termen. Vaak zijn schriftelijke zoekopdrachten slechts trefwoord bundels.

Overweeg wat klanten zouden kunnen zeggen, in plaats van te typen wanneer je een vraag stelt. Het is ook logisch om op een meer gemoedelijke toon te gaan schrijven om inhoud te ontwikkelen die beter aansluit bij gesproken zoekopdrachten.

Voice search

Chatbots zijn niet meer weg te denken

Chatbots helpen merken de klantenservice te verbeteren en tegelijkertijd de budgetten in de gaten te houden. Chatbots zijn sneller dan mensen in het geven van onderwerp gerelateerde antwoorden en het accepteren van verzoeken. Ze kunnen ‘humor’ hebben en bieden persoonlijke service aan elke klant in nood, op elk moment (ze slapen niet).

Chatbots kunnen worden geïntegreerd met een website, een applicatie en zelfs met een social media-platform. Ze verzamelen ook gebruikersinformatie die later kan worden gebruikt om marketingstrategieën beter af te stemmen.

Volgens Grand View Research bereikt de wereldwijde markt voor chatbots minimaal 1 miljard euro in 2025 met een jaarlijkse groei van 24 procent. En uit het onderzoek bleek ook dat 45 procent van de eindgebruikers chatbots liever gebruikt als primaire communicatiemethode bij klantenservice.

Geschat wordt dat in de komende 5 jaar ongeveer 80% van de zakelijke communicatie met klanten zal verlopen via bot-boodschappers. Bij SEOlab hebben onze webdevelopers ervaring met het integreren van chatbots in websites.

Nu de chatbot markt voortdurend toeneemt, is het voor bedrijven belangrijk om te kijken hoe ze deze kunnen integreren in hun strategie. Of het nu gaat om een ​​eenvoudige klantenservice-assistent of zelfs een manier om functies en aanbiedingen te promoten, dit is hét moment om de technologie te implementeren.

Chatbot

Video blijft aan de top

Video wint nog steeds de race van het meest succesvolle online marketing medium in 2020 en dit zal nog wel even blijven doorgaan. Logisch, want de gemiddelde aandachtsspanne van consumenten is kort en de meeste mensen kijken liever naar een video dan dat ze een blogbericht lezen.

Live video is een belangrijke factor in marketing omdat het betrokken consumenten rechtstreeks in contact brengt met producten en diensten. Als je de aandacht van de consument wil trekken, zal je ze waarschijnlijk op sociale media vinden. Platforms zoals Facebook Live hebben marketeers de mogelijkheid gegeven om in het gezicht van hun doelmarkt te staan.

Volgend jaar zullen live video feeds blijven exploderen, maar het belangrijkste aspect in de toekomst is originaliteit. Interactieve video en fantasierijke videomarketing die gebruikersbetrokkenheid aanmoedigen, zullen video snel overtreffen omwille van bewegende beelden. Consumenten vervelen zich snel, dus weet jij deze mensen te interesseren dan win je.

Zorg er dus voor dat je niet achterop raakt in de ‘video arena’. Op bijna elk marketinggebied presteert het beter dan andere media. Kijk naar jouw zakelijke activiteiten en bedenk wat de beste manier is om videomarketing in de strategie te integreren.

Kies je voor AR (augmented reality) of VR (virtual reality)?

Deze twee hebben wat tijd gekost om de top te bereiken, maar er is aanzienlijk bewijs dat ze dat binnenkort gaan doen. Voor degenen die het niet weten: augmented reality is beeld of video die bovenop de realiteit is gezet, terwijl virtual reality een volledig gegenereerde realiteit is door het gebruik van een op het hoofd gemonteerd apparaat.

Er zijn veel manieren waarop marketeers ze kunnen gebruiken om een ​​meer visuele ervaring voor consumenten te creëren. Het sluit perfect aan bij de video trend, maar geeft de controle over de video aan de gebruiker.

Sommigen bedrijven omarmen de kracht van deze nieuwe technologie al bij het creëren van naamsbekendheid en bij het verkopen van individuele producten. IKEA gebruikt bijvoorbeeld de winkel-app: IKEA VR Experience. Hiermee kunnen klanten verschillende IKEA-oplossingen uitproberen voordat ze ze kopen.

Augmented reality

Hoe laat je deze trends in jouw voordeel werken?

Het is belangrijk om naar concurrenten en vergelijkbare bedrijfstakken te kijken om te zien wat ze op deze gebieden doen. Wees ergens goed in in plaats van matig in alles. Dit wil niet zeggen: kies gewoon de leukst klinkende. Als het geen plaats heeft in de marketingstrategie, zou je geld verspillen aan iets wat niet aansluit bij jouw doelgroep. Doe zorgvuldig onderzoek om te zien of jouw consumenten geïnteresseerd zijn. Denk altijd, kan ik dit voor mijn bedrijf laten werken en ga dan pas verder. Bij SEOlab kunnen wij jouw website met behulp van onze kennis van webdesign zo inrichten dat het aansluit op elke mogelijke weg die jij kiest voor jouw bedrijf.

Micki van der Veer
Nina Sturm
De kunst van content is om te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Hier speel je op in door de helpende hand te bieden en verband te houden met jouw producten of diensten.

Interesse?

Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEOlab
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam