Google mobile-first index binnenkort in Nederland

Zorg voor geoptimaliseerde afbeeldingen door te analyseren met verschillende programma’s. Screaming Frog is daarvan een heel belangrijke. Wij zijn fan!

Imre Bernáth
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Imre

In 2016 heeft Google aangekondigd dat ze naar een volledige mobile-first index gaat. Dit betekent dat Google met één mobiele zoekrobot websites bekijkt, beoordeelt en indexeert.

Het heeft even een tijdje geduurd maar eind maart heeft Google officieel aangekondigd dat de mobile-first index langzaam maar zeker wordt uitgerold en ze kan invloed hebben op je rankings.

Inhoud

Het maakt voor Google niet uit of de bezoeker via een desktop of mobiel de website bekijkt, de mobiele weergave wordt de belangrijkste. We leggen je uit waarom en wat je kan doen om je hier op voor te bereiden. De meeste websites worden tegenwoordig responsive gebouwd, dit betekent dat je één website hebt die zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm. Ook uit SEO oogpunt is ons advies om je website responsive te bouwen.

Wat is de mobile-first index?

Google maakt nog op dit moment gebruik van twee verschillende zoekrobots, één voor de desktop en één voor de mobiele versie voor het samenstellen van de organische zoekresultaten. Bij de mobile-first index gaat Google straks alleen uit van de mobiele versie van je website. Google wil de mobiele gebruikers de beste ervaring geven en gezien de enorme toename van het mobiele gebruiker is dit ook wel logisch.

Mobiele pagina's worden leidend

Het mobiele verkeer is enorm toegenomen; meer dan 50% van alle web activiteit is via een mobiel of tablet. Het mobiele verkeer zal alleen maar toenemen en steeds meer websites worden geoptimaliseerd voor de mobiel en tablet. Google zal meer de voorkeur gaan geven aan mobiele content dan aan desktop geoptimaliseerde content bij het opmaken van de zoekresultaten. Dit betekent uiteindelijk dat een top-geoptimaliseerde, mobiel-vriendelijke website een hogere kan ranking krijgen in de zoekresultaten. Het is dus nu meer dan ooit belangrijk om al tijdens het ontwikkelingsproces van je website rekening te houden met de mobiele weergave van je online aanwezigheid. Je mobiele website moet van hoge kwaliteit zijn om je concurrentie voor te blijven.

Hoge kwaliteit mobiele website

Bij mobiele vriendelijk moet de opbouw, content en usability van je website optimaal zijn voor mobiel gebruik. We geven je wat tips.

Website snelheid: Een snelle laadtijd van je website is sinds 2009 al een belangrijke SEO factor en met de mobile-first index wordt dit nog belangrijker. Alle onderdelen van je website moeten snel inladen. Snel volgens Google is binnen 2 seconden. Met Page speed insights of met Test My Site - Think with Google kan je goed analyseren wat je score is, voor zowel de desktop als mobiel en krijg je te zien welke elementen blokkeren. Wij gebruiken zelf dagelijks GTmetrix als tool voor het optimaliseren van de website snelheid.

Boven de vouw: De websites van tegenwoordig zijn vaak eindeloos scrollen, je wilt veel laten zien maar voor een optimale mobiele ervaring is het belangrijk dat er bouwen de vouw de belangrijkste content staat, dus zorg ervoor dat de header van je pagina niet te hoog is en dat er dan voldoende ruimte is om het meest waardevolle deel van de tekst boven de vouw op een mobiel ontwerp te hebben. Een iPhone 6S bijvoorbeeld heeft een hoogte van 667 pixels, bekijk dus goed met de verschillende devices hoe het eerste gedeelte van je pagina hierop vertoond wordt en optimaliseer de content als dit nodig is. In de developer tools van Google Chrome kan je heel gemakkelijk je website bekijken in de verschillende devices en resoluties.

Van boven naar beneden: Met een boven naar beneden benadering denk je goed na over elk element wat de bezoeker ziet op de mobiel als je naar beneden scrolt. Je ontwikkelt dus eerst voor mobiel in plaats van desktop eerst. De aandacht van een mobiele gebruiker is korter dan een desktop gebruiker. Elke scroll is een korte kans om de aandacht van de bezoeker aan te trekken en ervoor te zorgen dat ze geïnspireerd worden door inhoud.

Bekijk het mobiele bruikbaarheid rapport

In Google Search Console kan je via de tab mobiele bruikbaarheid zien of Google issues ziet zoals tikdoelen die te dicht op elkaar staan. Het is belangrijk dat er voldoende ruimte is tussen buttons en links.

Hoe word ik op de hoogte gebracht?

Google rolt de aankomende tijd de mobile first index wereldwijd in fases uit. Via Search Console word je door Google op de hoogte gebracht dat je website alleen nog maar door de mobiele zoekrobot wordt geïndexeerd. Als je wilt weten of het al zover is kan je in Search Console naar de crawl activiteit kijken. Als je ziet dat de Google smartphone bot een veel hogere activiteit vertoont dan is het zover.

Waarom stijg ik nu niet?

Als je nu je website helemaal mobiel-vriendelijk en snel hebt gemaakt is dit geen garantie dat je website gaat stijgen. In het officiële blogbericht van Google kan je lezen dat content die is verzameld op mobiele devices geen ranking-voordeel heeft ten opzichte van mobiele content, die nog niet op deze manier is verzameld of als desktop inhoud. Er zijn meer dan 200 factoren die de ranking bepalen en Google kan nog steeds niet mobiel-vriendelijke en langzame website hoger laten ranken als de vele andere factoren bepalen dat dit de meest relevante content is.