Heb jij een goede 404 pagina en is dit wel nodig?

Voor SEO maakt het niet veel uit hoe een 404 pagina eruit ziet, maar kijkend naar de gebruikservaring is het wel degelijk een belangrijke pagina. De 404 pagina is misschien wel de meest vergeten pagina’s van elke website. Om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te kunnen vergroten is het maken van een goede 404 pagina een stap in de juiste richting. Wij hebben een aantal tips die jou kunnen helpen bij het maken van een gebruiksvriendelijke 404 pagina.

Waarom is een goede 404 pagina nodig?

Het hele doel van een 404 pagina is het opvangen van een bezoeker die op een een pagina komt die niet meer bestaat. Het is voor een gebruiker ontzettend irritant om tijdens het bezoek op jouw website op een 404 pagina te komen. Die irritatie kan verminderd worden als de 404 pagina beter is ingericht.

Waar moet een 404 pagina aan voldoen?

  • Duidelijk aangeven dat het een 404 error is.
  • Een link naar de homepage bevatten. Zo verlaat een bezoeker minder snel de website.
  • Geef de bezoeker een aantal opties voor mogelijk interessante pagina’s op de website.

Hou je je aan deze punten dan moet het lukken om een goede 404 pagina te tonen aan jouw bezoekers. Hoe beter je voldoet aan deze punten, hoe gebruiksvriendelijker jouw website wordt. Het heeft helaas geen directe invloed op de SEO, maar als bezoekers tevreden zijn en hierdoor langer blijven op de website, ga je dit wel terugzien in de Google ranking.

Hoe bouw je een goede 404 pagina?

Er zijn meerdere opties om jouw 404 pagina in te vullen. Wij hebben wat voorbeelden hier voor jou opgesomd:

  • Informatief: Je zou een 404 pagina kunnen gebruiken om de gebruiker wat meer informatie te geven over jouw bedrijf. Een soort ‘over ons’ pagina in wezen. Op deze manier kan je interesse wekken bij de bezoeker en ze zo overtuigen te blijven op de website.
  • Humor: Vrijwel iedereen raakt geïrriteerd van een 404 pagina en hoe kan je nou goed inspelen op deze irritatie. Probeer het eens met humor. Een grappige afbeelding bijvoorbeeld kan al heel wat effect hebben.

Humor 404 pagina

  • CTA: Je zou ook gelijk ter zake kunnen komen met een call-to-action. Geef de bezoeker bijvoorbeeld de optie om direct naar producten te gaan die je aanbiedt.
  • Creatief: Maak er wat creatiefs van, bijvoorbeeld een opvallend design. Zo laat je zien dat je wel degelijk moeite hebt gedaan om er wat moois van te maken en kan je de gebruiker het gevoel geven dat er nog wel meer waardevols op de website te vinden is.

Creatieve 404 pagina

404 pagina’s op jouw website vermijden

Je wilt natuurlijk gewoon helemaal niet dat een bezoeker op een 404 pagina komt, maar het blijft altijd mogelijk dat het voorkomt. Wat zijn de meest voorkomende redenen dat een bezoeker op een 404 pagina komt?

  • Typefout: Als je een pagina maakt, moet je een URL invullen. Het komt regelmatig voor dat hier een kleine typefout in zit, we blijven natuurlijk mensen.
  • Externe link: Net als bij de typefouten, kunnen externe websites een fout maken. Als een andere website linkt naar jouw site en zij maken een fout in de URL, dan komt de bezoeker op een 404.
  • Aangepaste URL: Als je een URL aanpast, dat kan, maar hou er dan wel rekening mee dat bestaande links niet mee veranderen. Bijvoorbeeld een link op een externe website die verandert niet zomaar van URL.
  • Heb jij hulp nodig bij het ontwerpen van een goede 404 pagina? De webdevelopers van SEOlab hebben altijd een passende oplossing. Voor meer informatie kan je altijd contact met ons opnemen.

    Micki van der Veer
    Axel Bernath
    SEO is priorieit nummer één voor elke website, maar er zijn nog veel andere relevante werkzaamheden op een website die effect hebben op de Google ranking.
    Interesse?
    Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
    SEOlab
    Webdesign & Online marketing
    Google partner
    Zeg Hallo.
    Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam