Hoe maak je een succesvolle converterende website?

Net als in het echte leven, wil je ook online een goede eerste indruk achterlaten. Wanneer een websitebezoeker een positieve eerste indruk krijgt van je website, zal hij of zij eerder overgaan tot een conversie. Dit kan van alles zijn van het verkopen van een product tot het bekijken van een specifieke pagina op je website. Wij hebben 6 tips voor je om jouw website succesvoller te laten converteren.

1. Website optimalisatie

De eerste indruk maak je natuurlijk maar een keer en vindt plaats als een potentiële klant je website bekijkt. Het is daarom belangrijk dat je een overzichtelijke website hebt met een mooi en duidelijk webdesign. Maar hier blijft het niet bij. Je wilt natuurlijk ook goed gevonden worden in Google, daarvoor is website optimalisatie belangrijk. Bij het optimaliseren van een website kan je kijken naar conversie optimalisatie, de mobiele website van je website, de website snelheid verbeteren en zoekmachine optimalisatie. Voor conversie optimalisatie kun je alle tips in deze blog gebruiken, hierin besteden we ook aandacht aan het verbeteren van je website snelheid. Voor de mobiele versie is belangrijk dat je website een ‘responsive design’ heeft, zodat deze op alle devices goed weergegeven wordt. Met zoekmachine optimalisatie bepaal je op welke positie je staat met een zoekwoord in de zoekmachines. Wil je snel resultaat behalen met zoekmachine optimalisatie? In deze blog hebben we 5 tips voor je beschreven.

2. A/B tests

Denk niet alleen aan wat je zelf mooi vindt, houd altijd in gedachten dat je bezoeker het belangrijkst is. Om te testen wat het beste werkt voor jouw doelgroep kun je A/B tests uitvoeren. Met A/B tests experimenteer je met verschillende versies van een pagina of pagina-onderdeel. Je hebt bijvoorbeeld op de originele pagina (variant A) nu een rode button staan, terwijl het vermoeden bestaat dat een groene button gaat zorgen voor meer conversies. Door een tweede versie van de pagina (variant B) te maken, waarin de rode button is vervangen door een groene, kun je goed testen welke kleur voor meer conversies zorgt. Voor het uitvoeren van deze tests kan je gebruik maken van Google Optimize, waarmee een A/B test eenvoudig opgezet kan worden. Let hierbij wel op dat je maar één aanpassing per test doet. Bij meerdere aanpassingen kan je niet bepalen welke aanpassing voor meer conversies zorgt.

3. Customer journey

Hoe navigeren je bezoekers en welke informatie willen ze? Voordat je een customer journey gaat maken, is het belangrijk dat je jouw bezoekers begrijpt. Gebruik onderstaande punten bij het maken van je customer journey.

  • Doel
    De customer journey kan voor diverse doeleinden worden ingezet. Bijvoorbeeld om je groeikansen en verbeterpunten in kaart te brengen, je merkbeleving te versterken of als je nieuwe producten of diensten wil ontwikkelen. Breng de klantreis in kaart vanuit de perceptie van de klant.
  • Maak klantpersona’s
    Je doelgroep vormt de basis voor de klantpersona’s die je gaat maken. Voor elke klant is de customer journey anders, het is daarom belangrijk dat je meerdere persona’s maakt. Een persona is een karakterisering van een bepaald type klant. Hierin neem je onder andere de leeftijd, het geslacht, de woonplaats en de interesses of hobby’s van de klanten op. Met klantpersona’s is het mogelijk om de klantreis voor een hele doelgroep te generaliseren. Maak voor elke persona een aparte customer journey.

    Met Google Analytics kan je deze gegevens over je doelgroep verzamelen. Ga in Google Analytics naar doelgroep → demografisch → overzicht. Je krijgt nu een grafiek te zien voor leeftijd en geslacht.

    Om te zien waar je doelgroep vandaan komt ga je naar doelgroep → geo → locatie.
    Google Analytics GEO locatie
    De locatie wordt in dit scherm erg algemeen weergegeven, je kan dit specifieker maken door een land te selecteren. Bijvoorbeeld: United States. Na het selecteren van een land krijg je per plaats te zien hoeveel bezoekers hier vandaan komen.

    Vervolgens kun je kijken welke interesses jouw bezoekers hebben. In Google Analytics kun je een aantal basis interesses zien: doelgroep > interesses > overzicht.
    Google Analytics - Interesses
    Met deze verzamelde informatie stel je een klantpersona samen. Als deze afgerond is, kun je starten met de customer journey zelf.

  • Contactmomenten
    Bedenk voor iedere klantpersona welke contactmomenten de klant tegenkomt. Zet deze momenten in de juiste volgorde en maak ze visueel inzichtelijk. Denk hierbij aan: Hoe is hij op je website terechtgekomen? Hoe is het contact verlopen? Op welke manier vindt de conversie plaats? En wat gebeurt er na de conversie?

  • Verbeterpunten in de klantreis
    Analyseer de customer journey en kijk of je verbeterpunten tegenkomt in de klantreis. Welke vragen of problemen komt je klantpersona tegen? Kijk hoe je op deze verbeterpunten kan inspelen.

4. Test je formulieren

Loop de formulieren op je website regelmatig na om te kijken of alles nog goed werkt. Wat gebeurt er als ik me inschrijf voor de nieuwsbrief? Wat gebeurt er als ik een aankoop doe? Werken alle buttons? Test maandelijks of alle formulieren goed aankomen bij een klant en of ze ook correct bij jou binnen komen. Zo zorg je dat niets een conversie in de weg staat.

5. Call To Action

De Call To Action (CTA) is een oproep aan je bezoekers om tot actie over te gaan. De ‘actie’ die je de bezoeker wilt laten doen kan van alles zijn: het aanvragen van een offerte, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het bestellen van een product. Als CTA wordt vaak een tekst of button als “Bestel nu” of “Neem contact op” gebruikt. Een goede CTA is cruciaal voor het succes van je website en zorgt voor goede conversies. Om erachter te komen welke CTA voor de meeste conversies zorgt, kan je experimenteren met A/B tests. Of lees snel verder voor een aantal andere tips om goede CTA's te maken:

  • Wat wil je dat een bezoeker gaat doen?
    Als de bezoeker net op je website binnenkomt is hij of zij vaak nog niet klaar om direct tot actie over te gaan. Overweeg daarom hoe logisch de CTA is voor de bezoeker op diverse momenten van zijn klantreis.
  • Teksten die oproepen tot actie
    Eén van de belangrijkste onderdelen van de Call To Action is de tekst. Bij het invullen van een aanvraagformulier gebruik je niet een button met de tekst "Verstuur", maar is het belangrijk dat je nog extra uitlegt welke handeling er uitgevoerd moet worden. Dit doe je door “Vraag offerte aan” of zelfs “Direct kosteloos offerte aanvragen”. Op deze manier herhaal je de waarde en maak je het voor de bezoeker zo vrijblijvend mogelijk.
  • Opvallen met goed design
    De fout die het meest wordt gemaakt is dat een Call To Action niet goed opvalt. Voor je conversies is het belangrijk dat de actie goed opvalt, herkenbaar is en op een logische plaats staat. Let er op dat een button niet dezelfde kleur heeft als andere elementen op de pagina, deze versmelt anders in de pagina. Je kan experimenteren met het formaat en de vorm van de buttons om deze extra op te laten vallen.
  • Blijf testen
    Tot slot is het belangrijk dat je alle aanpassingen aan je CTA’s blijft testen. Houd in de gaten of de aanpassingen zorgen voor een verschil in conversies.

6. Website snelheid

Test of je website een goede website snelheid heeft. Als je website te langzaam laadt, haakt een bezoeker gelijk af. Zo loop je onnodig conversies mis. Ook als je op het eerste oog denkt dat de website snel laadt, is het aan te raden om ook naar de back office te kijken. Is de code van het thema dat je gebruikt wel goed? Slecht gecodeerde thema’s kunnen je WordPress website vertragen. Kijk ook naar de plugins die je hebt gedownload. Zijn deze geactiveerd? Zijn ze nodig voor je website? Zijn er plugins die hetzelfde doen, zoals meerdere plugins om een 301 redirect te maken? Dit kan je website vertragen. Kijk daarom goed welke plugins op je website staan. Staan er plugins aan die je niet meer gebruikt? Zet deze dan uit. En tot slot kun je kijken naar de afbeeldingen die je uploadt. Wellicht zijn deze afbeeldingen heel groot (3-4 MB), waardoor de pagina van je website vertraagd wordt. De website snelheid is een belangrijk factor voor Google. Je kan je website snelheid testen met tools als Google Pagespeed Insights of GTmetrix.

Verder optimaliseren?

Voor een succesvolle converterende website tellen nog veel meer andere aspecten mee, zoals de gebruiksvriendelijkheid, mobiele optimalisatie en SEO. Wil je na het doorvoeren van bovenstaande punten je website verder optimaliseren? Of wil je je gehele website optimaliseren? Het team van SEOlab helpt je graag!

Micki van der Veer
Nina Sturm
De kunst van content is om te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Hier speel je op in door de helpende hand te bieden en verband te houden met jouw producten of diensten.

Interesse?

Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam
© 2020 SEOlab Amsterdam • Privacyverklaring