Kan mijn website vindbaar worden?

Online succes

Hoe groot is de kans dat mijn website vindbaar wordt? Dit is een vraag die ons vaak gesteld wordt, want bedrijven willen allemaal goed ranken op hun belangrijkste zoekwoorden. In dit artikel ga ik laten zien hoe we bij SEOlab onderzoeken wat de haalbaarheid is en of de website relevant genoeg is om vindbaar te worden op de keywords.

Leeftijd van het domein

Als SEO specialist ben je als het goed is bekend met de belangrijkste SEO factoren en de gebruik je tools waarmee je jouw website snel kan scannen en analyseren. Een belangrijke SEO factor is de leeftijd van je domein. De Wayback Machine van Internet Archive is een gemakkelijke manier om te zien hoelang een website online is. Een webwinkel die net online is en vindbaar wil worden op ‘dames schoenen’ zal het knap lastig krijgen met Zalando en Wehkamp als online concurrenten. Dit komt omdat Google deze bekende bedrijven met grote naamsbekendheid en een hoge domein autoriteit op pagina 1 zet. Wij kijken altijd naar de leeftijd in combinatie met de techniek en de autoriteit die een website in de loop van de tijd heeft opgebouwd.

Google zoekresultaten pagina

Om erachter te komen of het haalbaar is om te scoren op gekozen zoekwoorden is het belangrijk dat je in kaart brengt hoe de concurrentie scoort en waarom ze hoog staan als iemand deze zoekopdracht invoert in Google. Wij werken onder andere met Ahrefs, een geavanceerde SEO tool waarmee we bekijken wat de Domain en Url Rating van een website of pagina is. Domain Rating is de linkpopulariteit van je website vergeleken met andere websites op een schaal van 0 tot 100. URL Rating is een statistiek die laat zien hoe sterk een linkprofiel is van een pagina op een schaal van 1 tot 100 is. Er wordt alleen naar relevante en autoritaire links gekeken. Links die niet relevant zijn of weinig autoriteit hebben zorgen er juist voor dat je een lage score krijgt. Teveel van dit soort slechte kwaliteit links kunnen er zelfs voor zorgen dat je een Google Penalty krijgt.

Voorbeeld relevante en autoritaire links
Een fietsenwinkel in Amsterdam wil gevonden worden op het zoekwoord Rent a bike Amsterdam. Als deze website inkomende links heeft vanaf AirBNB, iAmsterdam en LonelyPlanet dan heeft de website direct een voorsprong op een concurrent die net gestart is en nog geen of slechte inkomende links heeft.

Zoekwoorden relevante pagina analyse

Vaak krijgen we van een ondernemer een lijstje met 10 gekozen zoekwoorden en de wens om op die zoekwoorden vindbaar te worden. Met de geavanceerde Google zoekwoord opdracht “site:websitevandeklant.nl + zoekwoord” kijken we wat er wordt gezien door Google en of er content diepte is. Als een rederij vindbaar wil worden op “Boot huren” en de veelgestelde vragen pagina wordt getoond, dan is er nog een lange weg te gaan om ervoor te zorgen dat Google de juiste pagina gaat zien en waarderen.

Google positie analyseren

Het klinkt heel vanzelfsprekend, we kijken naar de zoekwoorden waar op gerankt wordt en alle varianten in vergelijking met de concurrentie. We maken een uitgebreide lijst waarbij we de hoofdzoekwoorden clusteren met relevante combinaties.

Voorbeeld zoekwoorden clusteren
Boot huren Amsterdam, Boot huren Amsterdam met schipper, Luxe boot huren Amsterdam. Dit zijn allemaal zoekwoorden die geclusterd kunnen worden. Deze zoekwoorden zetten we in een rank checker naast de concurrenten die op pagina 1 staan. Na het analyseren van deze resultaten zijn de volgende scenario’s mogelijk:
1. Er worden geen posities in de zoekresultaten getoond dit kan betekenen dat er geen autoriteit is gerelateerd aan dat onderwerp of dat de website een ander probleem heeft.
2. Als er wel posities getoond worden voor de verschillende zoekwoorden, maar de posities kunnen beter. We gaan kijken hoe we de content kunnen verbeteren van de landingspagina en de ondersteunende pagina’s. Ook zal er aan linkbuilding gewerkt moeten worden om de autoriteit van de website te verhogen.

Google Analytics en Search Console

Google heeft 2 mooie producten waar we veel informatie uit kunnen halen om te zien hoe de website ervoor staat. In Analytics kijken we onder andere naar de verdeling van de bezoekers over de verschillende kanalen. Naast bezoekers via Google is het ook belangrijk dat er bezoekers komen vanaf andere bronnen zoals de sociale media kanalen, Facebook, twitter of LinkedIn, direct verkeer en referrals. In Search Console zien we onder andere de indexeringsstatus en crawlfouten. Met de informatie uit beide Google producten kunnen we de haalbaarheid nog beter inschatten.

SEO health

Als laatste doen we een scan met de SEO Site Audit tool van Ahrefs en zien we de SEO health van de website ten opzichte van de concurrentie. Er wordt naar meer dan 100 veel voorkomende SEO-problemen gekeken, zoals bijvoorbeeld of de content en titels en meta descriptions uniek zijn. Als deze score erg laag is ten opzichte van de concurrentie dan weten we dat de concurrentie een SEO voorsprong heeft.

Wil jij graag weten wat jouw kansen zijn om vindbaar te worden, neem dan contact met ons op en we zullen dan voor je kijken wat de haalbaarheid is.

Imre Bernath

Imre Bernath

De natuurlijke zoekresultaten worden door mensen meer vertrouwd dan de advertenties.
2018-04-05T23:55:01+00:00