Voice Search; Hey Google, ik wil een pizza bestellen

Voice Search is een hot topic in de Online Marketing wereld en blijft alleen maar stijgen in populariteit. Als online marketing bureau, met een oorsprong in SEO, kunnen we natuurlijk niet achterblijven. Daarom kreeg iedereen op kantoor een Google Home als kerstcadeau, zodat we hier direct mee aan de slag konden gaan. Mijn eerste vraag aan de Google Assistant: “Hey Google, ik wil een pizza bestellen”

Wat is Voice search?

Google Assistant logo

Benieuwd welk antwoord Google gaf en waar ik uiteindelijk mijn pizza heb besteld? Laten we eerst bij het begin starten, want wat is Voice Search eigenlijk? Het zegt het eigenlijk al, Voice Search zijn gesproken zoekopdrachten waarvan de resultaten in Google staan. Tegenwoordig hoef je geen zoekopdracht meer in te typen, maar zeg je; “Hey Google, ....[je vraag/ opdracht]

Deze Voice Search opdrachten en vragen stel je aan een smart speaker of een Voice Assistant. Denk hierbij aan Google Assistant (Android), Siri (Apple), Amazon Echo (of Alexa) en Cortana. Zij zijn je eigen digitale assistenten voor in huis. Naast het doen van gesproken zoekopdrachten kan je een smart speaker ook gebruiken voor systemen in je huis. Ze kunnen namelijk bepaalde handelingen voor je uitvoeren, zoals muziek aanzetten, lampen dimmen of de temperatuur in huis wijzigen.

Hoewel de standaard opdrachten en vragen aan een Google Home goed gaan, merken wij wel op dat de digitale assistent nog wel gevoelig is voor fouten. Net zoals iedereen blijft leren, is ook de digitale assistent van Google nog veel aan het leren. Aldus mijn Google Home wanneer ik een ingewikkeldere vraag stel. Dit geldt trouwens voornamelijk voor de Nederlandse Voice Search. Heb je jouw digitale assistent in het Engels ingesteld, dan zul je merken dat je bijna overal een antwoord op krijgt. Google is druk bezig met het vergroten van zijn database voor diverse landen en de resultaten worden steeds beter door de toepassing van Artificial Intelligence (AI).

Voice search hot or not?

Van Google zijn we gewend dat alles klopt wanneer we op de ‘ouderwetse’ manier iets zoeken. Oftewel, dat we simpelweg een zoekopdracht intypen. Hoewel de resultaten misschien niet altijd het gewenste antwoord geeft, krijg je wel altijd een lijst met antwoorden. Helaas is Google Home nog niet zover en krijg je bij de wat ingewikkeldere vragen nog vaak te horen; ‘Ik weet hier nog geen antwoord op“ of ‘Ik ben nog aan het leren“. Voor nu pakken we de handleiding er nog maar even bij en houden we het op de wat simpele vragen. Want die kan de Google Assistant uiteraard perfect beantwoorden 🙂

Voice search wat getallen

Voor iets meer dan de helft van de mensen met een smart speaker is het al heel natuurlijk om een vraag te stellen aan de digitale assistent. Zij weten precies welke vragen gesteld kunnen worden om het juiste antwoord te krijgen. Volgens Google doet zelfs 41% van de volwassene één keer per dag een Voice Search opdracht. Diverse onderzoeken zeggen dat het zover zal stijgen dat in 2022, 50% van alle zoekopdrachten gesproken zullen zijn. Ook wordt er verwacht dat 55% van alle huishoudens tegen die tijd een smart speaker in huis heeft. Heb jij al een smart speaker? Zo ja, hoe vaak per dag stel je een vraag aan je digitale assistent?

Invloed van Voice search op online marketing?

Met de opkomst van Voice Search hebben consumenten een handsfree manier die hun gemakkelijk toegang geeft tot informatie en lokale bedrijfsinformatie. Ook kunnen ze op een gemoedelijke manier contact maken met jouw bedrijf, product, dienst of merk. Google investeert nog steeds erg veel tijd en geld in het verbeteren van Voice Search. Ook veel bekende merken investeren tijd en geld, zodat hun producten gekoppeld kunnen worden aan de Google Home. Dit zijn merken, zoals Sony, JVC, Philips en Samsung. De ontwikkelingen omtrent Voice Search gaan razendsnel en steeds meer merken koppelen hun producten hieraan. Als ondernemer is het daarom belangrijk om hier zo goed mogelijk op in te spelen. Afhankelijk of je producten of diensten levert. De smart speaker en Voice Assistant is namelijk een extra kanaal om met je doelgroep te communiceren.

Wij verwachten dat Voice Search de hele branche op zijn kop gaat gooien. Als online marketing bureau zijn wij daarom bij SEOlab druk bezig om hier zo goed mogelijk op in te spelen. Je wilt uiteraard niet worden overgeslagen door de digitale assistent. Een tip voor als je hier als bedrijf ook mee bezig bent: Let er op dat de content klopt, er geen informatie mist en dat er uiteraard geen spelfouten in staan.

Voice search SEO optimalisatie

Google Assistant
Klaar om je website te optimaliseren voor Voice Search? Wij geven je hier enkele tips en tricks om jouw website SEO te optimaliseren voor Voice Search.

1) Long tail SEO

Het gebruik van long tail SEO is waarschijnlijk één van de beste manieren om te optimaliseren voor Voice Search. Dit komt omdat zoekopdrachten via spraak anders zijn dan zoekopdrachten via tekst. Niemand zal namelijk zeggen; Hey Google, pizza bestellen. In plaats daarvan maak je er een vraag of opdracht van, zoals Ik wil een pizza bestellen of Waar kan ik een pizza bestellen?. De digitale assistent geeft je vervolgens antwoorden op je vraag. We zien dit nu al terug komen in de zoekresultaten, namelijk bij de featured snippets van Google. Met behulp van long tail SEO kan je hier direct al op optimaliseren.

2) Verlaag de laadtijd van je website

Zorg dat de laadtijd van je website snel is en dat het goed presteert op alle apparaten. Google geeft namelijk een voorkeur voor websites die snel laden. Dit geldt niet alleen voor een Voice Search, maar ook voor je huidige positie in de zoekresultaten. Website snelheid is namelijk één van de ranking factoren van Google.

3) Featured snippet / positie 0

Normaliter, bij een getypte zoekopdracht, kan je als gebruiker zelf een keuze maken uit de resultaten. Bij Voice gaat dit uiteraard niet en wordt de keuze door Google gemaakt. Hoe? De digitale assistent noemt het, volgens haar, beste antwoord op of ze verwijst naar de top 3 lokale resultaten. Het bemachtigen van positie 1 of een featured snippet (de zogeheten positie 0) is daarom voor Voice Search belangrijker dan ooit.

4) Rich snippets

Rich snippets zijn een stukje extra code die toegevoegd kunnen worden aan een relevante pagina. Additionele informatie wordt hiermee toegevoegd in de zoekresultaten, zoals review sterren, kleine afbeeldingen naast je vermelding of bijvoorbeeld recepten instructies. Google gebruikt deze rich snippets voor Voice Search. Op Schema.org kan je zien of er al een relevante rich snippet beschikbaar is voor jouw branche. Niet voor elke branche is er een template beschikbaar. Voor die bedrijven, of degene die het zelf willen ontwikkelen, heeft Google een tool ontwikkeld om zelf rich snippets te maken. De rich snippet: Speakable is nog in Beta.

5) Lokale SEO

Bij het installeren van je digitale assistent geef je een (thuis)adres op. Hierdoor weet Google je locatie en zullen in veel gevallen de antwoorden op je vraag uit lokale bedrijven bestaan. Die zijn nu eenmaal het meest relevant voor jou. Terugkomend op de pizza bestellen; Je wilt uiteraard geen pizzeria uit een andere stad als antwoord krijgen. Daar ga je immers niet iets bestellen. Als bedrijf is het belangrijk om te zorgen dat je Google Mijn Bedrijf kloppende informatie bevat. Zeker belangrijk is het vestigingsadres, zodat ook jouw bedrijf naar voren komt in de Voice resultaten.

Waar is dan toch die ene pizza besteld?

We moeten helaas iedereen teleur gaan stellen. Het antwoord op mijn vraag was namelijk niet echt waar ik op had gehoopt. Vol enthousiasme zat ik klaar om dus die befaamde pizza te bestellen. Het antwoord van mijn Google Home? Een lijst met lokale pizzeria's...

Aangezien het stellen van een vervolgvraag niet mogelijk is, eindigde daarmee dus ook direct mijn vraag. Voorlopig zullen pizza's dus nog even op de 'ouderwetse' manier besteld moeten worden 🙁 . Zelf ben ik uiteindelijk maar naar de pizzeria in de buurt gelopen om toch nog mijn pizza te krijgen.

Micki van der Veer
Micki van der Veer
Online marketing gaat pas echt goed werken wanneer je verder kijkt dan vandaag. Iemand wordt misschien niet nu een klant, maar wel volgend jaar. Investeer daarom in meer dan alleen je bedrijf, investeer in je klant.
Interesse?
Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEOlab
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam