Wat is het belang van klantreviews?

We willen graag aantonen waarom het belangrijk is om feedback van klanten toe te staan. Feedback van klanten is een essentieel onderdeel van een marketingstrategie. Consumentenreviews dragen bij aan het succes of falen van een bedrijf. Ze zijn een zelfwerkende inhoud die effectiever kan zijn dan een goed geplande marketingcampagne. In ons blog leggen wij uit wat je nou echt hebt aan klantreviews.

Functies van reviews

Mensen zullen je product eerder kopen als andere mensen er goede ervaring mee hebben en er natuurlijk over praten. Het heeft een aanzienlijke invloed op hun koopbeslissing. Die impact van de mening van anderen op het besluitvormingsproces van iemand anders wordt sociaal bewijs genoemd. En sociaal bewijs schept vertrouwen. Als andere zeggen dat het goed is dan zal het wel goed zijn, dit is over het algemeen de gedachten van consumenten. Geef ze dan ook de optie om hun mening te delen, zodat dit gelezen kan worden door potentiële klanten.

Vertrouwen

Reviews van klanten zijn een waardevolle indicator die de waarde van de service van jouw bedrijf laat zien. Online kopen is soms een onbekend risico, aangezien een webwinkel een zekere mate van anonimiteit met zich meebrengt. Onnodig te zeggen dat het onmogelijk is om van tevoren met het product te communiceren. Misschien ziet het er anders uit dan afgebeeld op de website of werkt het anders dan afgebeeld. Online shoppers moeten je bedrijf eigenlijk blindelings vertrouwen. Goede reviews helpen om betrouwbaarheid te genereren en verminderen ook de onzekerheid over de afgesproken dienstverlening. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten een online bedrijf eerder vertrouwen als er meerdere positieve reviews zijn.

Ontdek obstakels

Een slechte recensie is niet altijd een slechte zaak. Het helpt eerder om tekortkomingen aan het licht te brengen waardoor potentiële klanten niet kunnen kopen. Eerlijk gezegd maakt het een merk menselijker en overtuigt het klanten ervan dat de reviews niet vervalst of gekocht zijn. Steek je hoofd niet in het zand als klanten klagen. Omarm elke slechte recensie en zie het als een kans om de prestaties van je bedrijf te verbeteren. Je kunt ervan leren, problemen oplossen en obstakels wegnemen. Het is goed om te weten wat je verkeerd hebt gedaan om beter te worden. Reageer ook op deze reviews, dat toont aan dat je daadwerkelijk bezig bent met klachten en dit wordt dan ook weer gelezen door potentiële klanten.

Positieve recensies zijn van invloed op je Google-ranking

Publieke meningen van klanten maken je website relevant op Google, waardoor deze hoger scoort. Google is op zoek naar nieuwe inhoud en actieve websites. Bovendien zoeken mensen vaak naar de productnaam in combinatie met het woord “review”. Dat betekent dat het ook je Google-ranking ten goede komt. SEOlab heeft SEO-specialisten die jouw website verder kunnen helpen met beter ranken in Google.

Win de wedstrijd

Mensen vergelijken graag producten van verschillende bedrijven. Het product met de meeste aanbevelingen wint. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 66% van potentiële klanten eerst onderzoek doet voordat ze iets kopen. Dan wil je natuurlijk dat jouw bedrijf de meeste reviews heeft die gelezen kunnen worden tijdens dit onderzoek.

Ga wel op een goede manier om met de reviews want positieve feedback is moeilijker te krijgen dan negatieve en negatieve ervaringen blijven veel langer in het geheugen van mensen. Het is dus wel van belang om actief bezig te zijn met reviews, om te voorkomen dat er te veel negatieve reviews binnenstromen.

Er zijn 12 positieve ervaringen nodig om één onopgeloste negatieve ervaring goed te maken. Nieuws over slechte klantenservice bereikt meer dan twee keer zoveel oren als lof voor een goede service-ervaring.

Reviews 1 negatieve

Conclusie

Aarzel niet om een feedback optie toe te voegen aan jouw website. Als je bedrijf het goed aanpakt kan het helpen bij het ranken in Google en als er wat misgaat dan kan dit opgepakt worden. Bij SEOlab weten we hoe wij Google reviews kunnen verwerken in een website. Neem gerust contact op.

Axel Bernath
Axel Bernath
Het optimaliseren van de website gaat niet alleen over SEO, user experience is ook een belangrijke factor.
Interesse?
Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEOlab
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam