15 manieren om conversies op je website te verhogen

Hoe kan je websitebezoekers omzetten naar een betalende klant? Wij hebben alle tips op een rijtje gezet.

Imre Bernáth
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Imre

"Meer conversies, meer winst en minder kosten per lead." Het klinkt als muziek in de oren voor de meeste bedrijven. Die zijn immers vaak afhankelijk van klanten. Maar hoe kan je websitebezoekers omzetten naar een betalende klant?

Er zijn veel manieren die gebruikt kunnen worden voor conversie optimalisatie.

Inhoud

Van bekende technieken zoals A/B-testen tot het gebruiken van echte foto’s in plaats van stock foto’s. Wij hebben alle tips op een rijtje gezet. Lees dus snel verder en verhoog het aantal conversies op je website met deze 15 tips!

15 conversie verhogende tips

  1. Zorg ervoor dat de homepage en andere belangrijke delen op je website duidelijk het doel van je bedrijf/merk laten zien of beschrijven. Beoordeel welke links op deze of een landingspagina een doel hebben. Verwijder de links die geen doel dienen.
  2. Als bezoeker wil je niet veel moeten klikken voordat je klant kan worden of een aankoop kan doen. Zorg er daarom voor dat een sitenavigatie gemakkelijk en duidelijk is voor de bezoeker. In minder dan drie klikken zouden ze moeten vinden wat ze zochten op je website. Weet je hoeveel klikken bezoekers nu op je website moeten maken om tot een conversie te komen?
  3. Gebruik echte foto’s in plaats van stock foto’s. Realistische foto’s helpen bij het opbouwen van vertrouwen. En met alle ‘fake news’, spam en hoge concurrentie is het natuurlijk wel belangrijk om vertrouwelijk over te komen op je potentiële klanten.
  4. Of je nu met u / uw of je / jouw schrijft, probeer in ieder geval ik en wij te vermijden. Het zal er altijd tussendoor glippen en is niet altijd te voorkomen. Belangrijk is om te onthouden dat de klant centraal zou moeten staan voor je bedrijf. Zij zijn immers de reden dat een bedrijf bestaat. Daarnaast laat je als bedrijf zijn dat je de klant wilt helpen en niet alleen eigen voordeel probeert te behalen.
  5. Hoe ziet je belangrijkste of meest bezochte pagina eruit? Kijk eens specifiek naar het aantal witte ruimtes in het ontwerp. Worden deze ruimtes effectief gebruikt of zie je nog redelijk veel witte (lege) ruimtes? Probeer een goede balans hiervoor te vinden in combinatie met de regelafstanden op een pagina. Hierdoor oogt een pagina voor de website bezoeker ruimer.
  6. Neem de oude pagina’s van je website eens onder de loep. Wellicht kunnen deze pagina’s een kleine opfrisbeurt gebruiken en de content lichtelijk aangepast worden. Website bezoekers zijn zich namelijk niet bewust welke pagina’s oud of nieuw zijn. Zij verwachten dat alle content op de website actueel is. Is een bepaalde pagina of content niet meer actueel? Herschrijf ze of verwijder ze dan.
  7. Hoeveel Call to Actions heeft jouw website per pagina? Probeer niet elke pagina vol te zetten met diverse Call to Actions. Dit werkt namelijk averechts en zal de website bezoeker voornamelijk afleiden. Maak in plaats daarvan gebruik van duidelijke aanwijzingen naar bepaalde pagina’s of breng ze in de richting van de volgende stap. Je kan hiervoor buttons, signalen, links, pijlen of andere icoontjes gebruiken.
  8. Vroeger heeft iedereen waarschijnlijk geleerd bij het schrijven van een artikel of content dat de volgorde ‘inleiding, kern en slot’ is. Sorry iedereen, voor content op een website werkt dit net iets anders. Vooral doordat er zoveel concurrentie op het internet te vinden is, is het belangrijk om de bezoeker direct vast te houden. Zet daarom de belangrijkste informatie van een pagina bovenaan. Probeer je bezoekers direct te triggeren om te blijven. Zorg er daarnaast voor dat een pagina een goede website snelheid heeft. Niemand gaat namelijk wachten op een pagina die langzaam laadt. Zodoende kan je een conversie mislopen.
  9. Deze tip is speciaal voor de webwinkels onder ons. Wat is het huidige registratieproces op je website? Is dit voor dat ze een bestelling hebben geplaatst of daarna? Probeer je (potentiële) klant of gebruiker namelijk niet te ‘dwingen’ om zich vroeg in het proces te registreren. Voor velen wordt dit als vervelend ervaren.
  10. Het hele proces na de ‘Bestel nu’ fase is net zo belangrijk als het voorafgaande traject. Zorg er daarom voor dat ook het laatste gedeelte soepel en eenvoudig verloopt. Denk hierbij aan alle e-mails die correct en zonder spelfouten aan dient te komen.
  11. Welke tekst wordt momenteel gebruikt, wanneer iemand een aankoop wilt doen? Probeer is af te wissel met de teksten om te zien wat beter presteert. Het kan namelijk zijn dat wanneer je “Koop nu” verandert naar “Bestel nu”, de aankopen op de website stijgen.
  12. Lees ook eens je privacybeleid en algemene voorwaarden en kijk of deze begrijpelijk is en niet teveel gecompliceerde technische taal bevat. Vergeet niet dat je klanten ze lezen om beslissingen te nemen.
  13. Heeft een klant een klacht ingediend of een minder positieve review geschreven? Helaas niet te vermijden en het kan altijd gebeuren. Pak de klacht of review direct op, leer ervan en probeer het samen met de klant goed op te lossen. Door een positief gesprek te starten is de kans groter dat hij/zij in een later stadium alsnog iets koopt.
  14. Weggevertjes doen het altijd goed, onafhankelijk van de branche waar je in zit. Heb je een webwinkel? Kijk dan is naar het effect wanneer de verzending gratis is. Lever je een dienst aan je klanten? Probeer dan te testen met bijvoorbeeld een gratis consult-, intake- of beoordelingsgesprek.
  15. Tenslotte, hoeveel formulieren bevat je website? Regelmatig komt het voor dat formulieren van een website niet goed aankomen bij zowel de klant als de website eigenaar. Dit zou kunnen leiden tot het missen van een aankoop of een minder blije (nieuwe) klant. Test daarom alle formulieren regelmatig; kijk of het correct binnenkomt en geen spelfouten bevat. En hoe houd je het aantal ingevulde formulieren bij? Dit kan je heel eenvoudig instellen via Doelen in Google Analytics. Zo kan je ook precies bijhouden of het aantal conversies (ingevulde formulieren) gelijk staat aan het aantal ontvangen formulieren.

Meer dan conversies

Een goed geoptimaliseerde website bestaat uit meer dan het verhogen van conversies. Er zijn uiteraard vele andere aspecten die hierin meetellen, zoals de gebruiksvriendelijkheid, mobiele optimalisatie en SEO.

Wil je na het doorvoeren van bovenstaande tips verder met optimaliseren? Of wil je je hele website optimaliseren? Het team van SEOlab helpt jouw website graag bij het totaal plaatje.