SEO trends 2023 om voorop te lopen

Ben je benieuwd naar de nieuwe online marketing trends? In dit artikel vertellen we je de belangrijkste veranderingen.

Adrian Enders
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Adrian

In dit artikel leg ik de top 10 SEO trends uit die voor alle SEO marketeers en website beheerders belangrijk zijn dit jaar!

Inhoud

1: E-E-A-T

Sinds eind 2022 heeft Google's E-A-T (Expertise, Authority, and Trust) een nieuwe E: Experience. Wat betekent dit voor jouw blog of website? Google bekijkt nu wat de persoonlijke ervaring van de auteurs is. Stel je wilt een reisgids over Toscane publiceren op jouw website of blog. Ben je afgelopen zomer op vakantie geweest in Italië? Dan is het een goed idee om dit zichtbaar te maken op jouw website. Je kunt de informatie over de auteur bijvoorbeeld onder de blog plaatsen of op een andere pagina, of zelfs op social media-accounts die je kunt linken! 

Als er niemand in jouw team persoonlijke ervaring met een topic heeft, betekent dat niet dat je er geen content over kan plaatsen: Een gastauteur met ruime ervaring uitnodigen om een tekst te schrijven voor jouw blog is ook een mogelijkheid! Het gaat voor Google vooral daarom dat er originele en nuttige content gepubliceerd wordt dat door auteurs geschreven wordt die echt weten waarover ze het hebben, wat ons naar de volgende trend leidt.

2: Helpful content

In september 2022 heeft Google een zogenaamde “helpful content update” uitgerold. De naam zegt al wat de bedoeling is: Content moet waardevol zijn en de bezoekers goede antwoorden geven op wat ze zoeken. De zoekintentie van jouw bezoekers is dus essentieel.

Google wil content belonen dat van mensen voor mensen geschreven is en bezoekers een goede ervaring tijdens het lezen geeft. Content dat generiek is of niet de meest relevante informatie aan de bezoekers toont omdat het niet “voor mensen” is geschreven maar alleen om te ranken gaat uiteindelijk lager ranken. In principe was natuurlijk altijd al het idee van content publiceren dat jouw bezoekers de beste ervaring en de beste informatie krijgen. Als Google een specifieke update hiervoor publiceert is dit wel een duidelijk signaal dat dit nu belangrijker is dan ooit.

3: A.I. content writing software

De meest prominente SEO trend van 2023 is de groeiende populariteit van A.I. content writing programma’s. Tools zoals Jasper, copy.ai of ChatGPT zijn zo omvattend dat ze de wereld van SEO marketeers gaan veranderen, dat is zeker. Is dit het einde van copywriters?

oude typmachine

ChatGPT had al binnen 2 maanden naar lancering 100 miljoenen gebruikers in een maand, 13 miljoenen per dag, de snelst groeiende applicatie ooit dus. De vraag is nu: Waar kunnen deze tools goed voor gebruikt worden en waarvoor niet?

Van trend 1 en 2 hebben we geleerd dat authentieke en unieke content heel belangrijk is. De manier hoe deze programma’s tekst genereren is door het verwerken van existerende informatie waarop ze ‘getraind’ zijn. Dat wil zeggen dat de inhoud van deze tools ook niet 'nieuw' of 'uniek' kan zijn, maar alleen tekst kan genereren die gebaseerd is op bestaande informatie. Het simpelweg kopiëren en plakken van teksten gegenereerd door deze tools op jouw website is dus niet de ideale oplossing voor jouw content, toch? En hoe kan Google eigenlijk herkennen wat van mensen en wat van A.I. tools geschreven is? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Google zegt zelfs dat het om ‘original, high-quality, people-first content’ gaat, en dus niet om hoe de content is ontstaan. Deze tools kunnen dus een goede hulp voor content writers en SEO marketeers zijn. 

Mijn tip is om ChatGPT voor brainstorming, nieuwe content ideeën en samenvattingen te gebruiken. Een meta-titel en meta-beschrijving voor een pagina laten genereren is ook een goede! ChatGPT wordt ook gebruikt om informatie op te zoeken, dit zal in de toekomst dus ook impact hebben op zoekmachines zoals Google, maar dit is een topic voor een ander blog artikel!

4: Vermindering in crawl frequentie

Duurzaamheid is ook voor Google heel belangrijk en het crawlen van websites gebruikt resources en dus elektriciteit. Content op bestaande URL’s die al bekend zijn bij Google kunnen dus in toekomst minder vaak opnieuw van Google gecrawld worden.

Het is niet zeker waar en hoeveel Google wil besparen met crawlen, maar dit is zeker iets om in het hoofd te houden!

5: TikTok en Instagram

Volgens Prabhakar Raghavan, Senior Vice President van Google, zoekt 40% van de Gen Z generatie bepaalde keywords liever op Instagram of TikTok dan op Google Search of Google Maps. Steeds meer mensen zoeken dus bijvoorbeeld 'pizza Groningen' op Instagram of TikTok in plaats van op Google, waardoor korte video's een belangrijk zoekresultaat lijken te zijn geworden. Dit is een trend die niet alleen een uitdaging is voor bedrijven, maar ook voor SEO marketeers niet helemaal te negeren is. Vindbaarheid optimaliseren op deze social media applicaties is zeker niet hetzelfde als website optimalisatie voor Google. Maar ook op social media is tekst belangrijk: Captions van posts, profielbeschrijvingen en hashtags!

6: User Experience

User experience is geen nieuw thema, maar in 2023 is het wel een goed idee om hier extra aandacht aan te geven. Gebruiksvriendelijke en mooie designs zijn heel belangrijk, maar daarnaast is ook de snelheid invloedrijk. Snelheid is vooral voor mobiele gebruikers niet te onderschatten. Een vertraging van een seconde kan conversies tot 20% verminderen. De technische instellingen van jouw website zijn dus belangrijker dan ooit. Als veel verkeer via mobiel komt moet dus extra aandacht aan de mobiele snelheid van de website besteed worden!

7: Interactive content

Webdesign blijft zich steeds verder ontwikkelen en in 2023 zijn de opties ruim: van quizzes, games en polls tot zelfs virtual reality, alles is mogelijk! Een pagina met alleen tekst gaat voor weinig bezoekers indruk maken. De kans is groot dat ze je pagina snel verlaten zonder ook maar een klein deel ervan te hebben gelezen. Hoezo dus niet iets interactiefs bedenken? Wanneer bezoekers met een spelletje op jouw website beginnen, zal de bounce rate verlagen!

Heb jij een hoge bounce rate of andere doelen nog niet kunnen bereiken met organisch verkeer? Een SEO specialist van SEOlab helpt je graag!

Innovatieve Virtual Reality spellen

8: Eindeloos scrollen op Google

Een nieuwe SEO-trend is het oneindig scrollen op de mobiele versie van Google. Het is dus mogelijk dat we dit toekomstig ook zullen zien op de desktop zoekresultaten pagina’s. Oneindig scrollen kan betekenen dat gebruikers meer tijd op de zoekresultatenpagina doorbrengen en meer zoekresultaten gaan bekijken.  Het kan dus zijn dat zoekresultaten die lager ranken beter vindbaar worden, wat goed nieuws voor kleinere bedrijven kan zijn.

Bezig met SEO voor een klein bedrijf? Deze blogpost van SEOlab over digitale marketing tips voor lokale en kleine bedrijven is misschien iets voor jou! Maar jouw pagina kan ook een beetje in de war raken met zo’n overvloed aan informatie en zoekresultaten eromheen. Het optimaliseren van je meta-titel en meta-beschrijving is dus cruciaal om mensen te verleiden op jouw pagina te klikken.

9: Minder ‘Organic CTR’

In 2023 kunnen we een afname van het organische doorklikpercentage verwachten als gevolg van verschillende factoren. Een reden hiervoor is de toenemende prominentie van betaalde advertenties op zoekresultaten pagina's. In de afgelopen jaren heeft Google het aantal betaalde resultaten verhoogd.

Een andere factor is de opkomst van “zero-click” zoekopdrachten. Dit zijn zoekopdrachten waarbij de vraag van de gebruiker direct in de SERP wordt beantwoord, zonder dat er doorgeklikt hoeft te worden naar een website. Voorbeelden van “zero-click” zoekopdrachten zijn weersverwachtingen, sportuitslagen en valutakoersen. 

Gesproken zoekopdrachten met bijvoorbeeld Siri en Alexa zijn ook een belangrijke factor. Deze spraakassistenten geven slechts één antwoord op een vraag, wat betekent dat waarschijnlijk alleen het hoogste zoekresultaat een klik ontvangt. Natuurlijke taalgebruik bij spraakgestuurd zoeken betekent ook dat long-tail zoekwoorden interessant zijn.

10: People also ask

“People Also Ask” blijft een belangrijke SEO-trend. Deze functie van Google toont gerelateerde vragen en antwoorden in de zoekresultaten, zonder dat er naar de website doorgeklikt moet worden. Om op deze trend in te spelen moeten relevante en populaire vragen op jouw website beantwoord worden. Dit kan in de vorm van een “FAQ” onderdeel op de pagina.

Ik ben benieuwd wat jij denkt over deze ontwikkelingen – zie jij misschien ook nog andere trends? Stuur ons graag een email via hallo@seolab.nl

Hulp nodig met jouw website? Onze SEO specialisten helpen je graag - vraag gratis een offerte aan bij SEOlab!