3 tips online reputatie verbeteren

Nieuws over je bedrijf kan zich in enkele seconden online verspreiden of het nu goed of slecht is. Bekijk 3 tips als je je online reputatie wilt verbeteren.

Elsa Heijnen
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Elsa

Het internet heeft het beheren van een merkreputatie veel complexer gemaakt. Elk bedrijf heeft een imago wat je wilt beschermen en behouden. Tegenwoordig kan nieuws over je bedrijf zich in enkele seconden online verspreiden of het nu goed of slecht is. Het internet is de nieuwe standaard geworden tussen de klanten en de bedrijven.

Meer dan 88% procenten van de klanten zoekt online naar reviews voordat ze een aankoop doen bij een bedrijf. Dus het beheren van je online reputatie is een belangrijke, maar lastige taak.

Wij hebben hieronder 3 tips die je kan gebruiken als je je online reputatie wilt verbeteren.

Inhoud

Gebruik alle digitale kanalen

Marketing en PR is volledig anders dan 10-20 jaar geleden. Er zijn nu enorm veel manieren om je imago online vorm te geven. De eerste effectieve manier waar je mee kan starten is SEO. Je moet ervoor gaan zorgen dat pagina 1 van Google wordt gedomineerd door je eigen bedrijfsnaam op het moment dat mensen naar je bedrijf zoeken. Dit vereist heel veel volharding en aandacht voor kwaliteit. Ten tweede kan je met persberichten aan de slag, zorg ervoor dat je merk media aandacht gaat krijgen. Ten derde super belangrijk, social media, het is tegenwoordig van vitaal belang als je werkt aan de online reputatie van je merk.  Als je wilt weten wat de impact is van je werkzaamheden dan is het belangrijk dat je Analytics in de gaten gaat houden, zonder deze informatie weet je niet wat het effect is van je inspanningen. Zorg ervoor dat je regelmatig webstatistieken bijhoudt, zoals het verkeer, tijd op pagina, CTR en bounce percentage. Voor sociale media kan het bijhouden van het aantal likes, shares en volgers van je content je een idee geven van hoe het met je berichten gaat.

Volg vergelijkbare merken

Als je gaat bouwen aan je online reputatie is het belangrijk dat je eerst gaat observeren hoe anderen het doen. Je kan je aansluiten aan de leidende merken in de brancheen hun gaan volgen. Er zijn veel online tools die je hiervoor kan gebruiken zoals Brandwatch of Mention, deze tools laten je zien wie de grootste zijn online in je branche en wat ze te melden hebben. Als je op een gegeven moment weet welke verhalen het meeste succesvol zijn kan je een soortgelijk concept toepassen op je eigen strategie.Coolblue is een goed voorbeeld van een bedrijf wat goed omgaat met hun online reputatie en online branding. Ze communiceren via social media en gebruiken dit ook voor hunklantenservice. Ze doen hun best om online snel vragen te beantwoorden en laten ook hun dapperheid zien in de sociale arena.

Commitment en consistentie

Oftewel, zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Met het huidige niveau van online transparantie is het bijna onmogelijk om een fout te vermijden en te verzwijgen. Er is niets vervelender als Google in het automatisch aanvul script van hun zoekformulier storing of opzeggen als eerste aanvult na je merknaam. Wanneer er negatieve uitlatingen verschijnen op het internet is het cruciaal om hier iets mee te doen en te denken in oplossingen en die aan te bieden. Na verloop van tijd zal het slechte nieuws verdwijnen onder de constante stroom van nieuwe online positieve informatie. Voor bedrijven is de beste manier om zich te verontschuldigen als iets uit de hand is gelopen en de klant om een ​​tweede kans te vragen.

Tenslotte

Ons advies is om niet te stoppen als het even tegenzit, maar consistent door te gaan met het bouwen aan je online reputatie. SEOlab is een gedreven online marketing bureau met veel ervaring in het opzetten, beheren en onderhouden van de online reputatie van bedrijven op het internet. Neem gerust contact met ons op als je hier meer van wilt weten.