8 SEO issues die je zeker goed moet hebben

Er zijn meer dan 100 SEO issues waarnaar gekeken wordt als Google jouw website beoordeelt. We hebben 8 technische SEO issues voor je uitgewerkt.

Imre Bernáth
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Imre

Er zijn meer dan 100 SEO issues waar Google naar kijkt als ze jouw website beoordeelt. Er zijn een aantal goede geavanceerde SEO tools die je kan gebruiken om de SEO errors te vinden, zoals de SEO site audit van Ahrefs en Screaming Frog SEO Spider.

We hebben 8 technische SEO issues voor je uitgewerkt die je zeker goed moet hebben.

Inhoud

Je voorkeursdomein instellen

Er zijn nog steeds websites die op meerdere urls bereikbaar zijn zoals https://mijnwebsite.nl en https://www.mijnwebsite.nl. Het is SEO technisch niet goed, omdat de waarde die Google aan je geeft verdeelt wordt over de 2 domeinen die volledig gedupliceerd zijn. Het is dus slim om een voorkeursdomein te selecteren en vervolgens alle varianten met een permanente 301 redirect door te verwijzen naar de door jouw gekozen variant. Met HTTP Status code check kan je eenvoudig de statuscodes van je pagina's checken. Belangrijk is dat je echt alle mogelijkheden ook van subpagina's controleert en ze oplost.

Google Search Console

Er zijn nog heel veel websites die nog geen gebruik maken van Google Search Console. Wij vinden het een soort van kompas van je website en aangezien je zonder kompas niet kan varen is het een must deze gratis tool te installeren. Google Search Console laat onder andere zien of je website crawlfouten bevat. Het is van belang om fouten met een hoge prioriteit te repareren. Je kan meldingen naar je e-mailadres laten versturen zodat je op de hoogte bent als er iets aan de hand is.

XML Sitemap

Het wordt vaak vergeten, een XML sitemap maken en aanmelden via Google Search Console. Een XML sitemap zorgt ervoor dat al je pagina's worden gezien en dat er meer kans is op een ranking. De meeste gebruiken de XML sitemap feature in Yoast, het nadeel van Yoast is dat alle pagina's, post types en niet relevante pagina's worden meegenomen als je de settings niet juist instelt. Wij adviseren de Kaboom XML sitemap generator, deze tool is erg goed en je kan direct aangeven welke pagina's je niet in de XML sitemap wilt hebben.

Gebroken links

Als wij voor het eerst een website scannen met Screaming Frog SEO Spider dan zijn er bijna altijd gebroken links, dit is natuurlijk niet goed voor de SEO van je website en zorgt ook niet voor een goede gebruikerservaring. Kapotte interne links moeten snel worden opgelost, ons advies is om regelmatig de website te scannen en gebroken links te verhelpen.

Website snelheid

Hoe snel laad jouw website? De laadtijd van je website is een belangrijke SEO factor en een snellere website geeft een betere gebruikerservaring. Het wordt dus tijd om je langzame website te optimaliseren. Gebruik Google PageSpeed ​​Insights om te zien hoe je website scoort en zie welke elementen ervoor zorgen dat je website nu langzaam is in de ogen van de zoekrobot. Wil je je website sneller maken en heb je hulp nodig laat het ons dan weten en we helpen je verder.

Mobiele bruikbaarheid

De meeste Google-zoekopdrachten worden tegenwoordig met een mobiel apparaat gedaan, daarom heeft Google heeft zijn zoekrobot zo aangepast dat de mobiele weergave tegenwoordig belangrijker is dan de desktop versie. Het is dus van belang dat je website snel en goed werkt op mobiele apparaten. Er wordt onder andere gekeken naar de grootte van het lettertype en de afstand tussen tikdoelen. Gelukkig hoef je het niet alleen te doen, Google Search Console waarschuwt namelijk als er problemen zijn met de mobiele bruikbaarheid op jouw website.

Gedupliceerde content

Dubbele inhoud (verschillende URL's met dezelfde inhoud op elke pagina) kan een rode vlag voor zoekmachines opleveren, dit doet Google omdat het lijkt alsof je het algoritme probeert te misleiden door meerdere pagina's met dezelfde zoekwoorden te plaatsen. Vaak realiseer je het niet dat je veel dubbele content hebt op je website, dit komt bijvoorbeeld door het gebruik van een WordPress website zonder extra instellingen in bijvoorbeeld de robots.txt. Wij kunnen je helpen om dit veel voorkomende probleem op te lossen.

Titels en meta descriptions

Een titel en meta description is voor een potentiële bezoeker de eerste kennismaking met je website. Ze komen als Google vermelding op de zoekresultaten pagina. Als wij voor het eerst een website analyseren dan zien we regelmatig dat hier weinig of geen aandacht aan besteed is. Dit is slecht voor de SEO van je website en een gemiste kans. Een geoptimaliseerde pagina titel heeft de juiste lengte, is relevant aan de content en komt niet gedupliceerd terug. Een geoptimaliseerde meta description heeft ook de juiste lengte, is relevant aan de content en is uitnodigend voor de bezoeker om de pagina te bezoeken.Er zijn nog veel meer SEO issues waar je rekening mee moet houden, van eenvoudig op te lossen tot zeer complexe issues. Als je het goed wilt aanpakken is het verstandig een SEO specialist in te schakelen. Wij kunnen je hier goed bij helpen.