Bereid je nu voor op Google Analytics 4

Google Analytics 4 wordt vanaf 1 juli 2023 dé nieuwe website analyse tool van Google. Wij zijn er heel erg blij mee, maar wat is het eigenlijk?

Nikky de Ridder
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van SEOlab

Vanaf 1 juli 2023 wordt Google Analytics 4 dé nieuwe website analyse tool van Google. Handig om te weten, maar wat is het eigenlijk? In deze blog lees je wat dit voor jouw website betekent en wat er gaat veranderen.

Inhoud

Wellicht heb je de melding al zien staan bovenaan je Google Analytics Universal account: vanaf 1 juli 2023 verwerkt deze property geen gegevens meer. Vanaf dat moment verstrekt Google Universal namelijk geen gegevens meer voor je property.

Google Analytics melding

Sinds 1 februari is de melding aangepast.

Google analytics 4 is een uitbreiding op de App + web-property die vorig jaar gelanceerd werd. Met deze nieuwste versie van Analytics krijg je vanaf nu zeer uitgebreide inzichten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: een diepere integratie met Google Ads, meetmogelijkheden voor verschillende apparaten én een gedetailleerder overzicht op de data van je website.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is een nieuwe property die is ontworpen voor de nieuwe manier van meten. De tool verzamelt zowel website- als app-gegevens om meer inzicht te krijgen in de gebruikers en de reis die zij door de website afleggen. In tegenstelling tot Google Analytics Universal gebruikt GA4 gegevens op basis van gebeurtenissen in plaats van sessies. Een van de meest opvallende verschillen tussen Analytics 4 en Universal Analytics is de manier waarop rapporten zijn georganiseerd.

De nieuwe rapporten helpen marketeers om nóg dieper in te gaan op bepaalde aspecten van het klanttraject. Zo krijg je beter inzicht in welke kanalen voor nieuwe klanten zorgen. Vervolgens is er nog het engagement- en retentie rapport. Dit rapport geeft precies aan hoe klanten door je website gaan en of ze op de website blijven nadat ze een conversie hebben voltooid.

Niet alleen geeft de nieuwe Analytics een beter inzicht in je leadgeneratie en online salesfunnel. Ook geeft het je een completer beeld van hoe klanten via diverse apparaten en kanalen met je website omgaan. Het is nu mogelijk om je eigen gebruikers-ID op te geven of Google-signalen in te schakelen om op die manier je website bezoekers op verschillende apparaten te splitsen voor rapportages en advertentie targeting. Dit biedt veel voordelen voor de website die Google Ads gebruiken. Dankzij deze toevoeging kan je de meest relevantie doelgroep van je website targeten.

AI-aangedreven inzichten en voorspellingen

Google Analytics maakt al een tijd gebruik van Machine Learning inzichten. Toch zijn ze nu een stapje verder gegaan en kunnen de nieuwe inzichten en voorspellingen onder andere automatisch waarschuwen voor trends in je website data. Denk hierbij aan een stijgende vraag naar een nieuw kledingitem in je webshop of naar een nieuwe whitepaper op je website. Dat is nog niet alles. Ook is er in de nieuwe versie een rapport over acties op betrokken YouTube-weergaven.

Gebeurtenissen en conversies

Nog een leuke nieuwe functie is het eenvoudig bijhouden van gebeurtenissen op je website. Niet alleen is het bijhouden makkelijker gemaakt, ook kan je per gebeurtenis aangeven of je het als conversie wilt markeren. Wanneer je een Analytics 4 aanmaakt krijg je direct al enkele metingen van Google zelf, zoals scroll-diepte, zoeken op je website en aantal bestanden die zijn gedownload. Wil je complexere conversie metingen instellen dan kan je dit goed doen in combinatie met de Google Tag Manager.

Betere databeheer

Tenslotte is er een nieuwe manier voor databeheer bijgekomen. Websites kunnen nu beter beheren hoe gegevens van websitebezoekers en andere Analytics-gegevens verzamelt, bewaart en gebruikt worden. Bezoekers van je website blijven controle houden over het delen van hun gegevens, hier verandert niet veel aan. Weliswaar hebben ze het voor jou als eigenaar van een website eenvoudiger gemaakt om te voldoen aan eventuele verwijderingsverzoeken. Ook is er binnen de nieuwe databeheer functionaliteit een mogelijkheid om te kiezen wanneer je gegevens gebruikt voor het personaliseren van advertenties of alleen voor metingen in Analytics.

Google Analytics 4 installatie

Wil jij je GA4 property optimaal benutten? Volg dan 12-delige stappenplan staan met behulp van een 'Setup Assistant' in de bovenstaande afbeelding. Je begint met het aanzetten van de Google-signalen welke je in drie kliks hebt voltooid. Je eindigt het stappenplan met het beheren van gebruikers waarbij je gebruikers kunt toevoegen aan je property. Bij voltooiing van dit stappenplan kan je een meer slimmere en geavanceerde gegevensanalyse uitvoeren.

Wat vinden wij ervan?

Bij SEOlab zijn wij erg blij met deze nieuwe versie. We kunnen niet wachten om de nieuwe inzichten en data te gaan gebruiken voor zowel ons zelf als onze klanten. Wil je ook Google Analytics 4 instellen maar kom je er niet uit? Wij helpen je graag! Neem contact op voor meer informatie.

Nog een tip! Wil je nu zelf aan de slag gaan met de nieuwe Analytics 4? Zet deze dan naast je huidige property om alvast te starten met het verzamelen van data en inzicht te krijgen in de nieuwe functionaliteiten. Verwijder dus nog niet de huidige property van je website.