In de dynamische wereld van online zoekmachines staat Google Discover hoog bovenaan als een krachtig hulpmiddel voor het vergroten van je digitale zichtbaarheid.
Maar wat is Google Discover nu eigenlijk en waarom is het zo belangrijk voor jouw SEO strategie?
Inhoud
Wat is Google Discover en wat is het doel ervan?
Google Discover, voorheen bekend als Google Feed, is een functie van Google die gebruikers relevante content toont op basis van hun interesses, zoekgeschiedenis en online gedrag. Google Feed werd gelanceerd in december 2016, kreeg over de jaren heen meerdere grote updates en werd in september 2018 hernoemd naar Google Discover. De rebrand omvatte ook aanpassing in het ontwerp en er werden meer functies toegevoegd.
Het doel van Google Discover is om gebruikers te voorzien van gepersonaliseerde en boeiende content, nog voordat ze ernaar zoeken. Om te bepalen welke inhoud en onderwerpen jou zou interesseren, gebruikt Google informatie van je apparaat en andere Google-producten en uit je Google-account om jou beter te leren kennen. Voorbeelden van gegevens die Google gebruikt zijn onder andere web- en app-activiteit, app-gegevens, contactgegevens, persoonlijke resultaten, locatiegeschiedenis en locatie-instellingen.
Google Discover gaat al een tijdje mee, en is dus niet nieuw. Wel is deze nieuwsfeed de laatste jaren aanzienlijk geëvolueerd. Het is nu een cruciaal onderdeel geworden van de gebruikerservaring op Google en wordt alsmaar populairder onder de Google gebruikers. Hierdoor mag het niet in je SEO strategie ontbreken.
Waarom is Google Discover belangrijk voor mijn SEO strategie?
Google Discover biedt een unieke kans om organisch verkeer te genereren, zonder dat gebruikers specifiek naar jouw content zoeken. In de dynamische wereld van digitale marketing is het essentieel om mee te groeien met de ontwikkelingen en trends. Door het toenemende gebruik van Google Discover ligt er veel potentie om via dit kanaal meer organisch verkeer naar je website te krijgen. Zo vergroot je het bereik van je website aanzienlijk en breng je jouw website onder de aandacht bij potentiële lezers.
7 SEO eisen om voor Google Discover te optimaliseren
1. Mobiel vriendelijk
Gezien Google Discover een mobiele functie is, dient jouw website een perfecte mobiele ervaring te bieden. Zorg er daarom voor dat je jouw website responsief maakt zodat deze zonder problemen werkt op mobiele apparaten. Dit betekent dat de lay-out en de inhoud van je site goed moeten werken en er goed moeten uitzien op smartphones en tablets. Sterke Core Web Vitals zijn dan ook cruciaal.
2. URL moet indexeerbaar zijn
Deze ligt een beetje voor de hand, maar zorg ervoor dat er geen blokkades zijn voor crawlers, en dat je content makkelijk kan worden geïndexeerd. Dit houdt in dat de URL van je content toegankelijk moet zijn voor zoekmachines zoals Google.
3. Géén opdringerige advertenties of pop-ups
Google Discover waardeert een goede gebruikerservaring, en opdringerige advertenties of pop-ups kunnen afleiden en frustreren. Minimaliseer daarom storende elementen op je pagina's om de gebruikerservaring te verbeteren.
4. Website snelheid
Snelle laadtijden zijn van cruciaal belang. Een trage website kan gebruikers ontmoedigen en een negatieve invloed hebben op je positie in Google Discover. Overweeg daarom het optimaliseren van afbeeldingen, het verminderen van server reactietijden en het gebruik van caching om de website snelheid te verbeteren.
5. Afbeeldingen
Ook afbeeldingen spelen een grote rol in Google Discover. Zorg ervoor dat je aantrekkelijke, opvallende afbeeldingen gebruikt met een minimale breedte van 1200 pixels. Daarnaast is het voor Discover belangrijk om Google toestemming te geven om een grote preview van de afbeelding te tonen. Dit doe je met behulp van de meta tag "max-image-preview:large".
6. Voldoe aan de E-E-A-T richtlijnen
E-E-A-T staat voor Expertise, Experience Authoritativeness, Trustworthiness. Dit principe is algemeen voor SEO, maar wordt bij Google Discover nog belangrijker omdat ze zelf artikel suggesties voorstellen. Ze willen geen slechte aanbeveling doen en juist kwalitatieve content promoten. Daarom is het essentieel dat je content deze vier aspecten weerspiegelt. Dit doe je door te laten zien dat je expert bent in je vakgebied met ruime ervaring, autoriteit opbouwt en vertrouwen bij je publiek opwekt. Zorg ervoor dat de content inhoudelijk klopt en gebaseerd is op feiten, en werk deze bij als er ontwikkelingen zijn om de content actueel te houden.
7. Pas algemene SEO-kennis toe
In de wereld van SEO zijn er drie pilaren: de content, techniek en autoriteit van je website. Zorg ervoor dat je content sterk, relevant, uniek en van hoge kwaliteit is, je website technisch goed geoptimaliseerd is, en dat je werkt aan het verkrijgen van krachtige en betrouwbare backlinks naar je site.
Door deze SEO-vereisten te begrijpen en te implementeren, vergroot je de kans om op te vallen in Google Discover.
Hoe meet je het effect van je SEO optimalisaties voor Google Discover?
Stel je voor: je artikel komt naar voren in Google Discover. Top! Maar hoe meet je nu de prestaties van deze pagina?
De prestaties kun je heel makkelijk vinden in Google Search Console. Sinds april 2019 heeft Google namelijk het data rapport over het aantal vermeldingen van je website in Discover toegevoegd aan Google Search Console.
Het rapport ‘Discover’ kan je vinden in het linkermenu onder de map Prestaties. Als je het rapport opent kan je in de grafiek het totaal aantal vertoningen, klikken en gemiddelde klikfrequentie inzien. Onder de grafiek staat deze data ook aangegeven per pagina, land, datum en discover weergave. Al met al is dit een heel erg waardevol rapport om de prestaties van je website in Discover bij te houden.
3 tips om je content te optimaliseren voor Google Discover
Content is een groot onderdeel van deze nieuwsfeed. Om je enige houvast te bieden voor het schrijven van je content die Google interessant zou kunnen vinden geef ik je graag enkele tips:
1. Weet wie je doelgroep is
Gezien Discover persoonlijke content voorstelt die in lijn ligt met de interesses van de gebruikers is het van groot belang dat je weet wie je doelgroep is en wat hun interesses zijn. Voor inspiratie kan je bijvoorbeeld ook kijken in Google Analytics 4 bij Rapporten > Gebruiker > Gebruikerskenmerken. Hoe beter je deze interesses begrijpt, hoe gerichter je je content kunt afstemmen. Dit vergroot de kans dat je naar voren komt in Google Discover.
2. Denk in onderwerpen, entiteiten en actualiteiten
In plaats van te denken in termen van zoekwoorden, denk in termen van onderwerpen, entiteiten en actualiteiten. Google Discover presenteert content op basis van onderwerpen en entiteiten. Zorg er dus voor dat je content relevant is voor deze entiteiten en combineer dit met actualiteit. Maak content relevant en interessant voor een langere periode, maar werk de content ook bij wanneer er veranderingen over het gekozen onderwerp hebben plaatsgevonden.
3. Gebruik titels die aanspreken en opvallen, maar vermijd clickbait
Het gebruik van sterke een intrigerende paginatitel vergroot je zichtbaarheid en verhoogt je klikfrequentie. Een goede tip hierbij is om een paginatitel te creëren die nieuwsgierigheid opwekt zonder alles direct prijs te geven. Het is echter wel belangrijk om te vermijden dat je een clickbait titel maakt. Kies eerder voor een paginatitel die de kern van de inhoud vastlegt op een eerlijke manier, zonder sensationele of overdreven beloften. Zorg er dus voor dat je kunt waarmaken wat je in de paginatitel belooft.
4. Neem op voorhand het contentbeleid van Discover door
Voordat je begint met het finetunen van je content voor Google Discover, neem de tijd om het contentbeleid grondig door te lezen. Op die manier leg je de basis voor een succesvolle optimalisatie strategie, die zowel aan de eisen van Google voldoet als waarde toevoegt voor je gebruikers.
Met deze strategieën en tips verhoog je aanzienlijk de kans om op te vallen in Google Discover en daarmee de digitale zichtbaarheid van je website te vergroten. Vergeet niet om regelmatig je SEO strategie te evalueren en aan te passen aan de steeds veranderende online wereld. Kom je er niet uit? SEOlab staat voor je klaar om je hierbij te helpen.