Eenvoudige manieren om feedback van klanten te verzamelen

Het verzamelen van kwalitatieve feedback van klanten is echter niet altijd eenvoudig. Hier zijn vijf tips.

Elsa Heijnen
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Elsa

Feedback van klanten is cruciaal om een succesvol bedrijf te runnen. Van het verbeteren van je klantervaring tot het perfectioneren van jouw diensten of producten, feedback van klanten vertelt je de meeste dingen die je moet weten om jouw bedrijf optimaal te laten groeien.

Het verzamelen van kwalitatieve feedback van klanten is echter niet altijd eenvoudig. Mobby Business sprak met bedrijfseigenaren over hoe zij feedback van klanten verzamelen. Hier zijn vijf tips.

Inhoud

1. Gebruik e-mailmarketing

Het gebruik van e-mailmarketing campagnes is wellicht de makkelijkste manier om feedbackvan klanten te verzamelen. Er zijn veel tools beschikbaar die het gemakkelijk maken om automatisch een e-mail te sturen, zodat een klant een product of dienst ontvangt. In een e-mail kun je links opnemen naar websites met recensies of naar een online enquête. Je kunt ook een persoonlijke notitie toevoegen. Zo zegt de eigenaresse van een bruidswinkel dat recensies een grote bron van verwijzingen zijn. “Ik gebruik geautomatiseerde e-mails om bruiden te bereiken na hun huwelijk. Ik geef ze een link naar de site waarop ik wil dat ze me beoordelen en maar het supereenvoudig voor ze om door te klikken en dit te doen.”

2. Gebruik social media

Van de vragen-tool van Instagram tot Twitter-peilingen, er zijn veel creatieve manieren om feedback te vragen op social media. Je kunt ook een bericht op social media een boost geven om meer klanten te bereiken. Social media is een geweldige manier om ongevraagdefeedback te verzamelen, aangezien mensen social media al gebruiken om te klagen of producten aan te prijzen. De meeste grote merken hebben social media managers die feedback van klanten volgen en beantwoorden via sociale kanalen. Je kunt vervolgens analyses volgen om thema’s en gevoelens van die feedback te bepalen.

3. Probeer traditionele methoden

Hoewel internet en social media het eenvoudig hebben gemaakt om alles digitaal te doen, werken traditionele methoden zoals postkaarten en telefoontjes soms ook. “De methode die voor ons het meest effectief is gebleven, is het sturen van bedankkaartjes naar klanten nadat we voor hen een website hebben gebouwd”, zegt Duco Drupsteen, hoofd webdevelopment van SEOLab. “We ontwerpen en printen beoordelingskaarten ter grootte van een visitekaartje met een QR-code die rechtstreeks naar onze Google-beoordelingspagina leidt.”

4. Houd het simpel

Mensen hebben het druk en zullen e-mails waarin om beoordelingen wordt gevraagd waarschijnlijk negeren als het veel tijd gaat kosten. De sleutel tot het verzamelen vanklantenfeedback is om het feedbackproces voor je klanten zo eenvoudig mogelijk te maken en tegelijk feedback te vragen via meerdere kanalen, zoals e-mail en SMS. Je zou je klanteneen e-mail of SMS met smileygezichten kunnen sturen. Een groen gezicht betekent geweldig werk, een geel gezicht betekent dat het in orde was en een rood gezicht betekent dat er een groot probleem was met het uitgevoerde werk. Met deze methode behoudt het bedrijf een respons van ongeveer 70%.

Biedt een incentive aan

Mensen zullen je eerder helpen als er iets voor hen in zit. De gemakkelijkste manier om feedback van klanten te stimuleren, is met een incentive, zoals een kortingscode voor hun volgende aankoop of een kans om een cadeaubon te winnen. Een Arbeidsrecht advocaat die een klant van ons is, geeft bijvoorbeeld het nalezen van je nieuwe arbeidscontract gratis in ruil voor een Google review. Het is echter belangrijk om alleen incentives en cadeaubonnen aan te bieden voor feedback van klanten via een enquête. Het kan je reputatie schaden om freebies aan te bieden in ruil voor positieve recensies op websites zoals Google of Facebook.