Investeren in SEO of in SEA?

Nog niet duidelijk wat nou SEO en SEA inhoudt? In ons blog geven we jou alle benodigde informatie.

Imre Bernáth
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Imre

Je hebt de termen SEO en SEA vast weleens voorbij horen komen als je de trotse eigenaar van een website bent. Wat houden deze termen nou in en wat is het verschil? Bij SEOlab merken we dat niet iedereen hiervan op de hoogte is.

Bij het opzetten van jouw online marketingstrategie is het van ongekende waarde om op de hoogte te zijn van het belang van SEO en SEA.

Inhoud

Beginnen bij de basis

Om een goed beeld te krijgen van SEO (Search Engine Optimisation) en SEA (Search Engine Advertising) beginnen we bij de basis. Vrijwel iedereen kent Google. Wat er achter de schermen gebeurd is alleen niet voor iedereen altijd even duidelijk. Zo heb je Search Engine Optimisation, wat betrekking heeft op organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn de posities in Google waarop jouw website wordt getoond zonder dat dit betaalde advertenties zijn. Dit wordt vaak gezien als “onbetaald” en staat ook wel bekend als earned media. Het gaat hier namelijk om de organische vindbaarheid van een website. Een website moet geoptimaliseerd zijn om getoond te worden tussen de onbetaalde zoekresultaten in Google.

De tegenpool van SEO is SEA. Search Engine Advertising gaat over de betaalde advertenties in Google. Je weet wel, die (vervelende) advertenties boven je zoekresultaten. Dit zijn zoekadvertenties die gericht ‘targetten’ op bepaalde zoekwoorden. Als iemand zoekt in Google naar ‘SEOlab’, dan zal onze advertentie vertoont worden en daarna pas de organisch behaalde resultaten. Je kan dus met behulp van SEA makkelijker vertoont worden in Google, omdat je er simpelweg voor betaalt. Zoals te zien hieronder zijn er dus bedrijven die adverteren op ‘seo en sea’ in de hoop dat er mensen op klikken. Bij SEA is het wel zo dat elke klik die gedaan wordt, geld kost.

SEO en SEA in Google

De grootste verschillen

Als je kijkt naar SEO en daar in wilt investeren dan heb je het al gauw over de lange termijn. Het kan soms wel een half jaar duren totdat het harde werk zijn vruchten afwerpt. Een pluspunt is wel dat de verdiende posities in Google niet zomaar verdwijnen. SEA is iets voor de korte termijn. Zodra je advertenties hebt opgesteld en een budget, dan kan je vertoont gaan worden in Google. Hier kan je sneller vertoond worden in plaats van een half jaar. Een minpunt bij SEA is wel dat elke klik geld kost en zodra het budget op is, zijn je advertenties ook weg uit Google. Onze online marketing specialisten zijn er dan ook van overtuigt dat SEO de meest winstgevende optie is, maar wel voor mensen die het geduld hebben.

Waar een SEA specialist soms sneller voor resultaten kan zorgen is het bij de SEO specialist niet gelijk te voorspellen hoe snel het resultaat behaald wordt. Zo ligt bij SEA de focus op het budget en de campagnes en bij SEO de focus op de website. Voor organische zoekresultaten wordt er veel moeite gestoken in het overall optimaliseren van de website. Voor betaalde resultaten is slechts de landingspagina van de advertentie nodig.

Onze mening over de twee

Voor een goede online marketingstrategie hoef je ze niet te combineren. Je kan alleen in SEO investeren, maar ook alleen in SEA. De combinatie echter is wel een veelgebruikte strategie. Wat over het algemeen gebeurt is dat de betaalde advertenties opgestart worden en tegelijkertijd er begonnen wordt met het optimaliseren van de website. Zo kan je na bijvoorbeeld een half jaar beginnen met het verminderen van het SEA budget, omdat de website organisch beter begint te presteren. Wil jij nou beginnen aan jouw online marketing avontuur, of ben je toe aan hulp bij je huidige strategie? Dan kunnen onze online marketing specialisten uitkomst bieden.