Kunstmatige Intelligentie voor SEO gebruiken? Hier moet je op letten

AI wordt een steeds groter onderwerp en is nu al enorm uiteenlopend en wordt gebruikt voor klantenservice chatbots, voorspellen van trends en SEO.

Nikky de Ridder
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van SEOlab

Artificial Intelligence (AI) wordt een steeds groter onderwerp en is nu al enorm uiteenlopend. Zo kan AI gebruikt worden voor videogames, klantenservice chatbots, het voorspellen van trends en meer. AI wordt in toenemende mate toegepast in een breed scala aan industrieën en sectoren.

Voor ieder doeleinde van AI kan je andere tools gebruiken, zoals Siri, en ChatGPT. Die laatste wordt nu ook veel gebruikt voor content generatie voor websiteteksten.

Marketeers gebruiken dit veelal om hoger te ranken in Google, maar kan dat wel op deze manier? Hoe gaat Google om met AI gegenereerde content? Wij vertellen je graag meer en beantwoorden een aantal diverse vragen.

Inhoud

Wat is AI content?

AI-content is content die gemaakt wordt met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). In plaats van dat mensen de content schrijven, wordt deze gegenereerd door geprogrammeerde computers. Mensen denken vaak bij de term ‘content’ aan tekst, maar dit kunnen ook afbeeldingen, video's en andere vormen zijn.

Waarom zou ik AI de content voor mijn website laten maken?

AI-content biedt voordelen op het gebied van efficiëntie en schaalbaarheid. Doordat AI content op grote schaal kan genereren, kun je veel tijd en moeite besparen. Op deze manier kan je snel en automatisch content produceren zonder dat je alles handmatig hoeft te schrijven.

Mag je AI tools zoals ChatGPT teksten laten schrijven voor je website?

Het korte antwoord is: ja, dat is absoluut toegestaan en het is zelfs gebruikelijk om AI in te zetten om de SEO (Search Engine Optimization) van je website te verbeteren. Echter is het wel belangrijk om op te merken dat AI een hulpmiddel is.

Tools zoals ChatGPT kunnen je helpen bij het optimaliseren van je SEO, maar het is nog steeds belangrijk om menselijke beoordeling en inbreng te hebben. Uiteindelijk moet je nog steeds zorgen voor hoogwaardige en unieke content die waardevol is voor je doelgroep. Ook moet de content voldoen aan de E-E-A-T richtlijnen van Google. Hier vertel ik je later in dit artikel iets meer over.

Onthoudt goed dat tools zoals ChatGPT hun informatie van het internet halen. In andere woorden, de antwoorden die gegeven zijn, staan al online en zijn daarom dus niet uniek. Daarom kan je niet zomaar een antwoord van ChatGPT kopiëren en plakken op je website, want dan publiceer je gedupliceerde content. Google moedigt juist aan om unieke content te genereren, dus ondanks dat klakkeloos kopiëren heel makkelijk en tijdbesparend is, zal het je op de lange termijn niks opleveren.

Voor welke andere doeleinden kun je AI inzetten voor je SEO?

AI kan een waardevol hulpmiddel zijn om verschillende aspecten van SEO te analyseren en optimaliseren. Hier zijn enkele manieren waarop AI kan worden gebruikt om de SEO van je website te verbeteren:

1. Keyword-onderzoek

AI kan ook worden gebruikt om keyword-onderzoek te vereenvoudigen en te versnellen. Het analyseert zoekvolumes van zoekwoorden. Dit maakt het kiezen van de juiste zoekwoorden voor je SEO-strategie eenvoudiger. AI kan ook helpen om zoekwoorden te vinden die je misschien over het hoofd had gezien.

2. Content-optimalisatie

AI kan suggesties geven voor het verbeteren van de leesbaarheid, de structuur en de relevantie van je tekst. Het kan ook helpen bij het identificeren van ontbrekende elementen zoals koppen, meta beschrijvingen en afbeeldingstags. Zo optimaliseer je je content voor zoekmachines en haal je het meeste uit je SEO-strategie.

3. Concurrentieanalyse

Met AI kun je de SEO-strategieën van je concurrenten bekijken en leren van hun succes. Op basis van deze analyse kun je je eigen SEO-strategie aanpassen om zo de “gaten” tussen jou en de concurrent te vullen.

4. Linkbuilding

AI kan je helpen bij het herkennen van potentiële interessante websites voor linkbuilding. Zo kan het websites analyseren op basis van hun autoriteit, relevantie en betrouwbaarheid. Met deze informatie kan AI je suggesties geven voor het opbouwen van kwalitatieve backlinks naar jouw site toe.

Belangrijke aandachtspunten van AI content voor SEO

Voordat je AI voor je website gebruikt, zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Ik zal deze aandachtspunten hieronder puntsgewijs bespreken:

1. Controleer of de content uniek is

Unieke content voor je website verwijst naar originele en exclusieve content die niet elders op het internet te vinden is. Het betekent dat de inhoud specifiek voor jouw website is gemaakt en niet gekopieerd of herhaald is van andere bronnen op het internet. 

Unieke content is belangrijk omdat het jouw website speciaal maakt, je bezoekers extra waarde biedt en je kan helpen om hoger te scoren in zoekmachines. Om unieke content te kunnen maken moet je onderzoek doen, creatief zijn en jouw doelgroep goed begrijpen om hen relevante en waardevolle informatie te geven.

2. Controleer of de tekst grammaticaal goed geschreven is

AI-technologieën zijn heel slim doordat ze leren van enorme hoeveelheden tekst uit het internet. Echter kunnen we nog niet 100% vertrouwen op alle content die modellen zoals ChatGPT uitwerken. Hoewel de trainingsdata zorgvuldig zijn samengesteld, bevatten ze nog steeds enkele voorbeelden van onjuiste grammatica. Hierdoor kunnen deze tools inconsistente grammaticaregels oppikken en deze soms hergebruiken in de gegenereerde teksten. Vandaar dat een controle van de content een vereiste is.

3. Controleer of de content relevant is

Relevante content voor websites houdt in dat de content nauw aansluit bij de interesses, behoeften en intenties van de doelgroep. Op deze manier is de website waardevol, nuttig en informatief voor de bezoekers.

4. Controleer of de content up to date is

Doordat AI leert van de informatie van het internet betekent dat nog niet dat de content die gegenereerd wordt ook daadwerkelijk up to date is. Sommige informatie is oud, of er zijn updates bekend die AI nog niet meeneemt in de content generatie. Controleer daarom altijd of de content die AI genereerd ook daadwerkelijk actueel is.

5. Controleer of de content aan de E-E-A-T richtlijnen van Google voldoen

E-E-A-T staat voor Expertise, Experience, Authoritativeness en Trustworthiness en maakt deel uit van de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Deze richtlijnen geven aan waar Google naar kijkt bij het beoordelen van de kwaliteit van de inhoud op een website. Het is belangrijk dat de inhoud gebruikers helpt, afkomstig is van een expert op het betreffende onderwerp, wordt gepubliceerd op een betrouwbare en autoritatieve website, en regelmatig wordt bijgewerkt.

Google hecht veel waarde aan de ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van zowel de auteur als de website zelf. Als je je aan deze richtlijnen houdt kan dit leiden tot een betere positie in de zoekresultaten van Google. Kortom, het is van groot belang om hoogwaardige content te bieden die voldoet aan deze criteria.

Is het uitbesteden van SEO nog wel nodig?

Ik hoor je nu denken: “Maar als het genereren van SEO geoptimaliseerde content zo makkelijk is, waarom zou ik dan alsnog mijn SEO uitbesteden?”. Je SEO uitbesteden kan nog steeds een slimme zet zijn ondanks dat AI je kan helpen bij SEO-optimalisatie. Een online marketingbureau, zoals SEOlab, biedt verschillende voordelen. Te denken valt aan het opzetten en uitvoeren van complexe strategieën, menselijke expertise, voortdurende monitoring en optimalisatie, geavanceerde tools en technieken, en tijdsbesparing. AI-tools kunnen handig zijn, maar menselijke expertise en een doordachte plan van aanpak bieden uiteindelijk betere resultaten voor duurzame SEO-prestaties.

Hulp bij het vergroten van je online vindbaarheid

Google kan behoorlijk verwarrend zijn met al zijn regels en aandachtspunten. Heb je hulp nodig bij het vergroten van je online vindbaarheid? Onze SEO specialisten bij SEOlab staan graag voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op per mail, telefoon of via het contactformulier als je wilt weten wat we voor je kunnen betekenen.