Stappenplan live zetten van een website

Een nieuwe website live zetten is altijd een spannend moment. Lees onze checklist live zetten website en vergeet niets als je een nieuwe site live zet.

Een website live zetten is altijd spannend! Vragen als; “hoe gaan mijn bezoekers de site ervaren?”, “hoe pakt Google de nieuwe site op?” en “werkt alles wel zoals ik verwacht?” horen wij vaak.

Inhoud

Om ervoor te zorgen dat je niet iets vergeet als je een nieuwe website live zet, heb ik een checklist gemaakt voor jullie. Wij kunnen uiteraard ook een website live zetten.

Checklist voor het live zetten

Voordat je een site live zet

  • Loop alle pagina’s na om te kijken of er nog lelijke/kapotte elementen zichtbaar zijn→ Tip, als je WordPress als CMS gebruikt kan je via het dashboard simpel een lijst zien van al je pagina’s;
  • Loop alle berichten na (blog berichten, nieuwsberichten);
  • Kijk of alles er goed uitziet op; mobiel, portrait en landscape, tablet klein, tablet groot, laptop en desktop, Responsinator is een handige online tool die je kan gebruiken om je website te checken in de verschillende devices;
  • Controleer met de klant of de feedback is volledig naar wens is afgerond;
  • Kijk of je bij het DNS (Domain Name Service) kan om eventueel het domein aan te passen;
  • Controleer bij een verhuizing of de e-mail over gezet moet worden en als dat het geval is synchroniseer de e-mail naar de nieuwe server;
  • Update alle plugins en update je thema en WordPress, klanten verwachten natuurlijk een up-to-date site tijdens de oplevering;
  • Laat de SEO specialist alle belangrijke SEO scans doen bijvoorbeeld of de 301 redirects juist staat ingesteld en voer de laatste aanpassingen door;
  • Sluit auteurs en niet relevante pagina's uit zodat Google deze pagina's niet indexeert;
  • Check of bepaalde functies werkbaar zijn op nieuwe omgeving zoals een custom plugin die bijvoorbeeld alleen met PHP 7.1 of nieuwer werkt;
  • Controleer of alle externe (tracking) scripts geïnstalleerd zijn en werken zoals bijvoorbeeld Google Analytics;
  • Installeer de Cookiebot toolbar en plaats de privacyverklaring zodat de website AVG proof is;

Tijdens het live zetten

  • Richt de (nieuwe) hosting omgeving in;
  • Maak een backup van de oude website;
  • Kopieer alle bestanden van de root directory (van de nieuwe site) naar de nieuwe omgeving;
  • Maak een SQL export van de database (van de nieuwe site) en herstel deze in de nieuwe omgeving;
  • Pas je configuratiebestand aan zodat de site verbonden is met de nieuwe database;
  • Pas je hostfile aan om te controleren of je site goed werkt op de nieuwe omgeving;
  • Pas de DNS settings aan zodat je nieuwe site actief wordt;

Na het live zetten

  • Stel een permanente 301 in naar de site met of zonder www (1 van de twee mag actief zijn);
  • Stel een permanente 301 in van http naar https;
  • Zorg ervoor dat er in de database geen links meer zitten naar de oude omgeving bijvoorbeeld een afbeelding met als src (source);
  • Zet de site open voor Google (het is verbluffend hoe vaak dit vergeten wordt);
  • Controleer of de e-mail nog goed werkt;
  • Controleer of de formulieren werken (vaak spam problemen bij een nieuwe hosting omgeving);
  • Kijk of je cache geheugen kan legen op de server en op website niveau;
  • Controleer of de site het nog goed doet na alle wijzigingen;
  • Vraag aan de klant of hij wilt controleren of alles ook bij hem/haar goed werkt;

Als je je aan dit lijstje houdt is de kans een stuk kleiner dat je iets gaat vergeten. Sterker nog tijdens het schrijven van dit artikel bedacht ik me dat ik één stap vergeten was in een site die ik vanmorgen heb live gezet, zo zie je maar.