User experience is een Google ranking factor

Google legt de nadruk legt op de user experience van een website. Websites van een hoge kwaliteit scoren hoger dan websites van lage kwaliteit.

Imre Bernáth
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Imre

Niemand kent de volledige details van het algoritme van Google, maar we weten wel dat Google de nadruk legt op de user experience van een website. Websites van een hoge kwaliteit scoren hoger dan websites van lage kwaliteit.

Inhoud

Google heeft in de loop van de tijd een aantal grote aanpassingen gedaan in hun algoritme met updates zoals de Panda-update die zich concentreert op de kwaliteit van de inhoud, de Penguin-update die zich richt op de kwaliteit van inkomende links en de Phantom update die zich bezig houdt met de kwaliteit van de gebruikerservaring. Een negatieve gebruikerservaring zal resulteren in een dip in de rankings. Hier zijn een paar dingen die de gebruikerservaring kunnen verpesten.

Vervelende advertenties

Veel mensen hebben een hekel aan pop-up advertenties, vooral als ze de site vertragen en niet gemakkelijk kunnen worden gesloten. Toch zie je ze nog steeds op websites. Iets minder vervelend (maar nog steeds irritant) zijn de advertenties die een prominente plaats innemen op de pagina, waardoor de bezoeker naar beneden moet scrollen om de inhoud te zien waarnaar ze op zoek zijn.

Verborgen advertenties

Verborgen advertenties zijn nog erger dan vervelende advertenties zoals hierboven beschreven is, omdat ze misleidend zijn. Er zijn websites die bij links in content niet vermelden dat de link wordt gesponsord en je leidt naar een andere website. Je ziet dit vaak op recepten websites. De gebruiker moet altijd weten wanneer een link naar gesponsorde content verwijst. De gebruiker kan het vervelend vinden wanneer ze op een gesponsorde pagina uitkomen zonder dat ze het van te voren wisten, nog erger is als de content spammy is.

Lastige site navigatie

Website bezoekers moeten met een paar klikken eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken, zowel via een desktop als op een mobiel apparaat. Het is belangrijk dat je pagina's mobielvriendelijk zijn en dat de gebruiker makkelijk kan navigeren op je website. Als je website een goede mobiele User Experience heeft dan zal dit zeker bijdrage aan de hoeveelheid conversies. Een website eigenaar staat vaak te dicht bij zijn eigen website en ziet de usability issues (bruikbaarheidsproblemen) daardoor niet meer. Overweeg het eens om met een user experience (UX) -expert te werken. Online marketing bureau SEOlab is een expert in het verbeteren van de User Experience, neem gerust contact met ons op als je hier meer van wilt weten.

Trage website

Een website moet binnen 1,5 seconden worden geladen. Alles meer dan dat, volgens Google pageSpeed Insights, is te traag. Schakel een expert in om te onderzoeken wat de snelheidsproblemen veroorzaakt en investeer om ze op te lossen. Een snelle goed werkende website levert meer conversies op en website snelheid is een Google ranking factor.

Slechte content

Als de inhoud van een site niet voldoet aan de behoeften of verwachtingen van de bezoeker dan zal hij of zij de pagina snel verlaten dit geeft Google een duidelijk signaal dat de content niet geweldig is. De Google Panda scant je website op slechte content, dus ons advies is publiceer alleen hoge kwaliteit content en laat een SEO expert je website nalopen op pagina's waarvan je niet weet dat ze bestaan maar wel voor lage kwaliteit content zorgen. Wil je meer weten over content, lees dan ons artikel: Wat is goede content?

Tenslotte

Natuurlijk zijn dit niet de enige negatieve factoren die van invloed zijn op de gebruikerservaring, maar ze komen wel vaak voor. Het is eigenlijk heel gemakkelijk, zorg ervoor dat je bezoekers blij worden als ze je website bezoeken. Heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact op met onze User experience specialisten.