Het nieuwe Google Analytics 4 is eindelijk hier, dit is hoe Google de toekomst ziet

Eindelijk is het zo ver, Google Analytics 4 is sinds gisterenavond beschikbaar! Wij zijn er heel erg blij mee, maar wat is het eigenlijk? Google Analytics 4 is de allernieuwste versie van het gigantisch populaire analyse platform van Google. Het is een uitbreiding op de App + web-property die vorig jaar gelanceerd werd. Met deze nieuwste versie van Analytics krijg je vanaf nu zeer uitgebreide inzichten, een diepere integratie met Google Ads, meetmogelijkheden voor verschillende apparaten en een gedetailleerdere zicht op de data van je website.

Rapportage in het klanttraject

Een van de meest opvallende verschillen tussen Analytics 4 en Universal Analytics is de manier waarop rapporten zijn georganiseerd.

De nieuwe rapporten helpen marketeers om nóg dieper in te gaan op bepaalde aspecten van het klanttraject. Zo krijg je beter inzicht in welke kanalen voor nieuwe klanten zorgen. Vervolgens is er een ander rapport, genaamd engagement- en retentie rapport, die precies aangeeft hoe klanten door je website gaan en of ze op je website blijven nadat ze een conversie hebben voltooid.

Niet alleen geeft de nieuwe Analytics een beter inzicht in je leadgeneratie en online salesfunnel. Ook geeft het je een completer beeld van hoe klanten via diverse apparaten en kanalen met je website omgaan. Het is nu mogelijk om je eigen gebruikers-ID op te geven of Google-signalen in te schakelen om op die manier je website bezoekers op verschillende apparaten te splitsen voor rapportages en advertentie targeting. Dit biedt veel voordelen voor de website die Google Ads gebruiken. Dankzij deze toevoeging kan je de meest relevantie doelgroep van je website targeten.

Google Analytics 4
Source: Google

AI-aangedreven inzichten en voorspellingen

Google Analytics maakt al een tijd gebruik van Machine Learning inzichten. Toch zijn ze nu een stapje verder gegaan en kunnen de nieuwe inzichten en voorspellingen onder andere automatisch waarschuwen voor trends in je website data. Denk hierbij aan een stijgende vraag naar een nieuw kledingitem in je webshop of naar een nieuwe whitepaper op je website. Dat is nog niet alles. Ook is er in de nieuwe versie een rapport over acties op betrokken YouTube-weergaven.

Doei Google Tag Manager

Nog een leuke nieuwe functie is het eenvoudig bijhouden van gebeurtenissen op je website. Niet alleen is het bijhouden makkelijker gemaakt, ook kan je per gebeurtenis aangeven of je het als conversie wilt markeren. Het toevoegen van codes, aanmaken van extra conversies of installeren van Google Tag Manager is hierbij verleden tijd. Wanneer je een Analytics 4 aanmaakt krijg je direct al enkele metingen van Google zelf, zoals scroll-diepte, zoeken op je website en aantal bestanden die zijn gedownload.

Betere databeheer

Tenslotte is er een nieuwe manier voor databeheer bijgekomen. Websites kunnen nu beter beheren hoe gegevens van websitebezoekers en andere Analytics-gegevens verzamelt, bewaart en gebruikt worden. Bezoekers van je website blijven controle houden over het delen van hun gegevens, hier verandert niet veel aan. Weliswaar hebben ze het voor jou als eigenaar van een website eenvoudiger gemaakt om te voldoen aan eventuele verwijderingsverzoeken. Ook is er binnen de nieuwe databeheer functionaliteit een mogelijkheid om te kiezen wanneer je gegevens gebruikt voor het personaliseren van advertenties of alleen voor metingen in Analytics.

Wat vinden wij ervan?

Misschien kreeg je al een idee, maar wij bij SEOlab zijn erg blij met deze nieuwe versie. We kunnen niet wachten om de nieuwe inzichten en data te gaan gebruiken voor zowel ons zelf als onze klanten.

Nog een tip! Wil je nu zelf aan de slag gaan met de nieuwe Analytics 4? Zet deze dan naast je huidige property om alvast te starten met het verzamelen van data en inzicht te krijgen in de nieuwe functionaliteiten. Verwijder dus nog niet de huidige property van je website.

Micki van der Veer
Micki van der Veer
Online marketing gaat pas echt goed werken wanneer je verder kijkt dan vandaag. Iemand wordt misschien niet nu een klant, maar wel volgend jaar. Investeer daarom in meer dan alleen je bedrijf, investeer in je klant.
Interesse?
Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEOlab
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam