Boost jouw pagina met on-page SEO factoren!

Wanneer je pagina's gaat optimaliseren voor zoekmachines dan zijn er enkele regels die hierbij zeer belangrijk zijn. Hoewel het geen ingewikkelde, hogere wiskunde type regels zijn, zijn het wel regels die uitgevoerd moeten worden. Ze geven de on-page SEO van jouw pagina namelijk een goede boost! Lees snel verder voor de meest belangrijke factoren en regels om jouw pagina die boost te geven.

Schrijf voor de gebruiker

Als je start met het schrijven van goede content, probeer dan altijd de gebruiker in gedachte te houden. Blijf je continue afvragen of je content duidelijk, leesbaar en begrijpbaar is voor de gebruiker. Het gevolg van goede content is dat de gebruiker/ websitebezoeker langer op je pagina en dus je website blijft. Daarnaast vergroot je de kans om van deze websitebezoeker een lead of een klant te maken! Of dat ze jouw blog of pagina gaan delen via bijv. Whatsapp, Social Media of mail. Met andere woorden; schrijf met de gebruiker in gedachte en zie diverse goede effecten die je blog of pagina een boost kunnen geven.

Let op! Wanneer je content schrijft voor een gebruiker houdt het niet in dat de tekst SEO geoptimaliseerd is.

Meta-titel tag

Meta-titel tags, oftewel paginatitels, zijn een zeer belangrijke ranking factor voor zoekmachines, zoals Google. Elke pagina, van artikel tot privacyverklaring pagina heeft een meta titel. Probeer deze titel zo dicht mogelijk bij de inhoud van de pagina te houden en ook uniek van andere titels. Een meta titel is namelijk de titel waarmee een desbetreffende pagina in de zoekresultaten mee naar voren komt.

Voorbeeld: De meta titel van deze specifieke pagina is "Boost jouw pagina met on-page SEO factoren!".

Om je pagina een boost te geven is het goed om je aan de volgende standaard regels te houden voor een meta titel:

  • De maximale lengte van een meta titel is 550 pixels. Let hier goed op, want titels die te lang zijn worden afgebroken in de zoekresultaten.
    Tip: Gebruik serp preview tool om te controleren hoe de titel eruit gaat zien.
  • Ook voor meta titels geldt; spammen werkt niet! Plaats dus in de titel niet een zoekwoord meerdere keren achter elkaar.
  • Daar op volgend; probeer het belangrijkste zoekwoord van de pagina zo ver mogelijk vooraan te zetten in een meta titel. Idealiter begint een titel met dit zoekwoord.
  • Heb je de gebruiker nog in gedachte? Een meta titel schrijf je namelijk ook voor de gebruiker. Maak de titel daarom uniek, interessant en leesbaar. Het is de trigger voor een gebruiker om op je pagina te klikken.
  • Gebruik separators tussen je meta titel en bedrijfsnaam, wij gebruiken graag “-”.
    Voorbeeld: "Boost jouw pagina met on-page SEO factoren! - SEOlab"

Meta-beschrijving

Een meta beschrijving is een hele korte samenvatting van een pagina en is zichtbaar in de zoekresultaten. Hoewel een meta beschrijving geen belangrijke factor is voor de ranking in zoekmachines, is het wel belangrijk voor de (potentiële) gebruiker/ website bezoeker. Net zoals een meta titel, is ook de meta beschrijving een trigger voor iemand om op jouw pagina te klikken in plaats op die van een ander. Zorg er daarom voor dat elke meta beschrijving uniek en aantrekkelijk is, maar ook je belangrijkste zoekwoord bevat.

Dezelfde regels als van een meta titel gelden ook voor een meta beschrijving. Het enige verschil is de lengte, dit is maximaal 755 pixels voor een beschrijving.

Voorbeeld: Je pagina een boost geven? In deze blog vertellen we je de belangrijkste factoren voor een on-page SEO boost!

De zoekwoorden op de pagina

Als het gaat over zoekwoorden en de keyword density op een pagina, dan zijn er ontzettend veel theorieën over te vinden. Hoe vaak moet je nu een zoekwoord herhalen in content? En moet een zoekwoord op een specifieke plek staan in de content, zoals aan het begin van de zin? Als online marketing bureau zijn wij dagelijks bezig met content, zoekwoorden en optimalisaties. Wij houden de volgende regels als richtlijn aan bij het plaatsen van zoekwoorden:

  • Herhaal in een tekst de belangrijkste zoekwoorden een aantal keer. Let op! Dit is afhankelijk van de lengte van een tekst. Bij een korte tekst zal je minder vaak het zoekwoord gebruiken dan bij een lange tekst.
  • Zorg dat het belangrijkste zoekwoord in de eerste 100 woorden staat.
  • Probeer je zoekwoorden af te wisselen met synoniemen. Hiermee voorkom je over optimalisatie.
  • Ga niet spammen! Denk in plaats daarvan aan je gebruikers. De algoritmes van zoekmachines kijken tegenwoordig ook of een tekst teveel zoekwoorden bevat.

ALT's bij afbeeldingen

Waarschijnlijk heb je hier wel eens van gehoord en gedacht dat het niet van toegevoegde waarde was. Geen probleem! De alt-tekst van een afbeelding is in feite wat een meta titel is van een pagina. Google en alle andere zoekmachines zijn niet in staat om een afbeelding te lezen en automatisch te begrijpen waar de afbeelding over gaat. Dit kan je wel aangeven door de alt-teksten bij de afbeeldingen toe te voegen. En mooi meegenomen is dat het je nogmaals een optie geeft om je belangrijkste zoekwoorden te benoemen. Niet te vergeten, je helpt de zoekmachines te vertellen waar een afbeelding over gaat. 1+1 = Belangrijkste zoekwoorden naar voren!

De URL

Als je al het bovenstaande hebt toegevoegd dan heb je al een flinke boost aan je pagina kunnen geven. Toch kunnen we de URL niet vergeten! Google ziet de URL als een beschrijving van de pagina. Het is daarom belangrijk om te letten op de uiteindelijke URL per pagina. Kijk of er rare tekens in voorkomen, spelfouten in staan en dat het past bij de rest van de pagina. Probeer ook je pagina's per categorie of onderdeel in te delen.

Tip: Gebruik de paginatitel als URL van de pagina, indien deze niet te lang is.

De architectuur van de site en interne links

We spreken van een duidelijke architectuur wanneer een website een goede navigatie heeft. Een interne link zegt het zelf eigenlijk al, hiermee verwijs je tussen pagina's binnen je eigen website. Heeft jouw website een duidelijke architectuur en interne links? Kijk snel welke 'regels' je kan afvinken of welke je nog moet toepassen:

  • Interne links: Wil je concurreren op een veel gebruikt zoekwoord? Gebruik dan interne links op pagina’s op je website die verwijzen naar je homepage. Voor (bijna) elke website geldt dat de homepage de hoogste link kracht/ waarde heeft. Door hier naar toe te linken vanaf bijvoorbeeld een blog, vergroot je deze kracht/ waarde nog meer.
  • Anchor teksten: Het is altijd goed om pagina's binnen een website, waar het kan, zoveel mogelijk met elkaar te laten linken. Houd wel rekening met de anchor tekst, oftewel de woorden waar de URL achter zit.
  • Architectuur: Hoe zorg je voor een logische architectuur binnen je website? Probeer de focus voor je homepage te leggen op het meest concurrerende zoekwoord, als dit mogelijk is. Zodoende kan je alle andere pagina’s laten focussen op de minder concurrerende zoekwoorden.

De H1 en H2 tags

Een H1 en H2 wordt veelal gekozen vanwege de opmaak; het lettertype is vaak groter en ook in bold. Toch hebben ze een andere functie voor je pagina's. Ondanks het feit dat ze minder belangrijk zijn dan een pagina titel, blijft het toch belangrijk om niet zomaar van elke zin een H1 te maken. Deze Heading Structuur (H1,H2 en H3) wordt namelijk door de algoritmes van een zoekmachine gebruikt om snel elke pagina te scannen. Plaats daarom je belangrijkste zoekwoord(en) in een H1 en gebruik een H2 om je tekst mee onder te verdelen.

Om het nog iets ingewikkelder te maken; Zorg voor een logische heading structuur, dus van H1, naar H2 en eventueel naar een H3.

Social media buttons

Een informatieve pagina, zoals een blog, artikel of nieuwsbericht, wordt vaak gedeeld op sociale media. Geef deze optie bij dit soort type pagina's door Social media buttons te plaatsen onderaan een pagina. Denk hierbij aan buttons voor de volgende Social media kanalen; Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn. Het is niet alleen goed voor de zichtbaar van je website, maar ook Google ziet hoe vaak een site vermeld wordt op Social media een houdt hier rekening mee in haar rankings.

Ten slotte

Ga aan de slag en geef je pagina's een flinke on-page SEO boost! Niet alleen krijg je een volledig geoptimaliseerde pagina, ook is deze gebruikersvriendelijk.

Micki van der Veer
Micki van der Veer
Online marketing gaat pas echt goed werken wanneer je verder kijkt dan vandaag. Iemand wordt misschien niet nu een klant, maar wel volgend jaar. Investeer daarom in meer dan alleen je bedrijf, investeer in je klant.
Interesse?
Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEOlab
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam