Onderzoek je Online branding met Google

Het kan lang duren om een positieve online branding op te bouwen. Als een consument op zoek is naar een product of dienst of informatie over een bedrijf dan gebruikt hij of zij het internet. Iedereen kan tegenwoordig online heel gemakkelijk iets zeggen of delen over je bedrijf. Het is dus belangrijk dat je op de hoogte bent wat er over je bedrijf of merkt wordt verteld. Je kan er pas wat aan doen als je het weet. We hebben wat Google 'tools' op een rijtje gezet zodat je inzicht krijgt hoe consumenten je merk zien.

Google Search Console

Als je een website hebt, is het belangrijk dat deze is gekoppeld aan Analytics en Search Console, je krijgt met deze gratis Google tools een schat van waardevolle informatie over wie er op je website is en via welke zoekwoorden. Met Google Search Console kan je de zoekwoorden en woordgroepen zien die bezoekers gebruiken om je website te vinden. Je kan er een filter maken op je bedrijfsnaam, zodat je kan zien welke branding zoekwoorden mensen gebruiken inclusief vertoningen en posities.

Google Alerts

Met Google Alerts kan je meldingen instellen voor je bedrijfsnaam aangevuld met alle denkbare combinaties van zoekwoorden die mensen gebruiken om je bedrijf te vinden. Elke keer als Google een pagina indexeert met één van je ingestelde meldingen dan krijg je een e-mail met de link naar die pagina en dan kan je er iets mee doen.

Google zoeken

Wanner je een zoekterm intypt in Google dan komen er suggesties waar je op kan klikken. Volgens Google zijn deze zoeksuggesties natuurlijk bepaald op basis van onder andere de populariteit van zoektermen. Ze worden ook bijgewerkt als er nieuwe en stijgende zoekopdrachten zijn. Je kan dus heel gemakkelijk je bedrijfsnaam intypen en dan achter de spatie met een a beginnen en tot en met de z kijken welke zoekzinnen er van je bedrijfsnaam worden aangevuld. Bij Ziggo is de eerste aanvulling 'storing', dat is natuurlijk slecht aangezien de meeste Google gebruikers dit als een waarheid zien.

Geavanceerd zoeken

In 2013 hebben we eens een lijst met geavanceerde zoekopdrachten in Google gepubliceerd, we hebben hem weer tevoorschijn gehaald aangezien ze werken nog en je krijgt een schat aan informatie over je bedrijf in Google. Heb je hulp nodig met het onderzoeken en verbeteren van je online reputatie dan kan Online Marketing bureau SEOlab je verder helpen.

ZoekopdrachtResultaat
site:www.seolab.nl Laat zien hoeveel en welke pagina’s er in Google staan inclusief de Google snippets.
inurl:seolab.nlVind websites die je url in hun sitestructuur hebben opgenomen.
intitle:seolabVind websites die je naam in hun pagina titel hebben opgenomen.
intext:seolabVind websites die je naam in hun pagina tekst hebben opgenomen.
Imre Bernath
Imre Bernath
De natuurlijke zoekresultaten worden door mensen meer vertrouwd dan de advertenties.
Interesse?
Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
Zeg Hallo.
Kingsfordweg 151, 1043 GR Amsterdam