SEO trends om in 2021 in de gaten te houden

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om consumenten naar jouw website te trekken - als je het tenminste goed gebruikt. Op het gebied van SEO zijn er continu ontwikkelingen. Het is zeker de moeite waard om hiervan op de hoogte te blijven: ongeveer 70% tot 80% van de gebruikers kijkt alleen naar de organische zoekresultaten. Zij negeren de betaalde vermeldingen. In dit blog geven we je inzicht in de meest relevante en actuele trends op het gebied. Lees hier de 7 SEO trends om in de gaten te houden in 2021:

1. Core Web Vitals

Laten we meteen maar met de deur in huis vallen met de belangrijkste ontwikkeling voor 2021: Google heeft aangekondigd dat Core Web Vitals in mei 2021 een nieuwe rankingfactor wordt. Als Google een update zo ver van tevoren aankondigt, dan weet je dat deze update veel teweeg gaat brengen.

Wat zijn Core Web Vitals?
Google heeft voor de Core Web Vitals de drie factoren gedefinieerd die door het algoritme zullen worden geanalyseerd. Dit zijn de volgende factoren:

  • Largest contentful paint (LCP) – Bij LCP gaat het om de laadsnelheid van de belangrijkste content op een pagina. Als je een artikel opent en de tekst is al geladen, terwijl de bijbehorende afbeeldingen nog aan het laden zijn, dan kan de websitebezoeker al beginnen met het lezen van de tekst. Google heeft een grens aangegeven van maximaal 2,5 seconden voor de meest ideale gebruikerservaring.
  • First input delay (FID) – Bij FID wordt de tijd gemeten die het kost voordat een webpagina interactief wordt. Voor FID vindt Google een score van minder dan 100 ms een goede prestatie.
  • Cumulative layout shift (CLS) – Bij CLS wordt de hoeveelheid onverwachte lay-outverschuivingen van een webpagina gemeten. Bijvoorbeeld doordat de afbeeldingen pas laat geladen worden. Een goede CLS zou onder de 0,1 moeten vallen.

Google Core Web Vitals onderdelen
Google Core Web Vitals onderdelen mobiel

Bekijk jouw Core Web Visuals-score in Google Search Console. Klik in het overzicht op "Site-vitaliteit".

Core Web Vitals SEOlab

2. Featured snippets

In Google zien we dat featured snippets steeds vaker getoond worden in de zoekresultaten.
Featured snippets geven direct antwoord op de vraag die door de gebruiker gesteld wordt aan de zoekmachine. Met deze snippet kun je zelfs boven de nummer één staan! Deze positie geef je veel meer zichtbaarheid en daarmee meer verkeer.

Voorbeeld van een featured snippet:
Featured snippet voorbeeld
Featured snippet voorbeeld mobiel
Wat moet je doen om een featured snippet te krijgen?
Zorg ervoor dat de content op de pagina’s van je website goed gestructureerd zijn en antwoord geven op de vragen van gebruikers.

3. Visual Search

Visual Search is zich flink aan het ontwikkelen, maar het werkt op dit moment al goed. Open Google Lens maar eens op jouw smartphone en begin met het scannen van voorwerpen in jouw kamer. Dit is toch gaaf?

Je kunt Visual Search onder andere gebruiken voor:

  • Boodschappen doen
  • Routebeschrijving
  • Oriëntatiepunten identificeren
  • Lokale bedrijfsrecensies
  • Vertaling
  • Recepten
  • Voedingswaarde-informatie

Steeds meer mensen voeren visuele zoekopdrachten uit. Kijk maar eens naar deze statistieken:

  • Google Lens is al 1 miljard keer gebruikt.
  • Pinterest krijgt 600 miljoen visuele zoekopdrachten per maand.
  • 36% van de Amerikaanse consumenten heeft al gebruik gemaakt van visueel zoeken.

4. Lokale SEO

Nog niet zo lang geleden adviseerde Google lokale bedrijven op basis van de nabijheid van de zoeker. Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat Google afstand nam van de nabijheidsfactor en langzaamaan meer vertrouwde op kwaliteit en relevantie. Dit betekent dat bedrijven nu wat speelruimte hebben als het gaat om het beïnvloeden van lokale rankings.

Google biedt je hiervoor graag hun eigen tools aan, zo ontwikkelde ze Google Mijn Bedrijf (GMB). Google blijft nieuwe functies toevoegen. Bedrijven kunnen nu via GMB berichten publiceren, vragen beantwoorden, producten en diensten toevoegen, reserveringen aanbieden en berichten instellen - allemaal vanuit hun eigen account. In feite zijn de accounts nu zo geavanceerd dat de zoeker amper nog de daadwerkelijke websites hoeft te bezoeken.

Tijdens COVID-19 was Google er snel bij om GMB uit te rusten met nog meer opties. Zo kun nu jouw bedrijf als tijdelijk gesloten markeren, alternatieve openingstijden toevoegen, donaties innen, cadeaubonnen verkopen en speciale attributen activeren om de veiligheidsopties aan te geven.

Lees hier ons blog met daarin nog 7 tips om te scoren met lokale SEO.

Google Maps + Google Mijn Bedrijf
Google Maps + Google Mijn Bedrijf mobiel

5. Mobile-first indexering

Google introduceerde in 2019 al de mobile-first indexering. Dit betekent dat de zoekmachine voornamelijk naar de mobiele versie van een website kijkt. Aangezien bijna 73% van alle internetgebruikers tegen 2025 uitsluitend toegang heeft tot internet via mobiele apparaten, is dit de ‘primaire’ versie.

Gratis mobielvriendelijke test
Ben je benieuwd hoe gebruiksvriendelijk jouw website is op mobiel? Doe dan de gratis mobielvriendelijke test van Google. Het ‘Mobiele bruikbaarheid’ rapport over je hele website kun je vinden op deze pagina onder ‘Aanvullende bronnen’ of je kunt kijken in Google Search Console onder ‘Mobiele bruikbaarheid’.

Zorg ervoor dat Google jouw URL’s goed kan crawlen en dat de URL’s geen 'disallow-instructie' heeft.

6. Voice Search

Voice Search vertaald naar het Nederlands is gesproken zoekopdracht. Dankzij innovaties zoals Google Assistant, Apple's Siri en Amazon's Alexa heeft de technologie voor gesproken zoekopdrachten een lange weg afgelegd. Naarmate de technologie beter is geworden, is deze ook populairder geworden. Het percentage huishoudens dat naar verwachting in 2022 een slimme luidspreker zal bezitten, is zelfs 55%.

Voice Search: Google Assistant

Zoekwoorden optimaliseren
Overweeg om jouw zoekwoorden te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Identificeer langere zinnen die mensen in dagelijkse gesprekken gebruiken. Een gesproken zoekopdracht doet het vaak beter met lange, natuurlijke zinnen. Wanneer mensen typen, hebben ze de neiging om alles af te korten. Iemand kan bijvoorbeeld een gesproken zoekopdracht geven: "Wat zijn de nieuwe SEO trends voor 2021?", maar als zij deze zoekopdracht typen voeren zij als zoekopdracht “nieuwe SEO trends 2021” in.

Kwalitatieve content

Een trend die zich ook in 2021 doorzet is het belang van kwalitatieve content. Zoekmachines zoals Google willen de zoekvraag van hun bezoekers zo goed mogelijk beantwoorden. Ze zijn daarom continu bezig met het updaten van het algoritme, waardoor ze steeds beter worden in het begrijpen van content.

Voor kwalitatieve content is het belangrijk dat je de content schrijft voor jouw websitebezoeker en niet voor Google. Beantwoord in de content de vragen van jouw bezoekers, hiervoor kun je kijken in de data die Google Analytics en Google Search Console voor je verzamelen. Kijk naar de zoekopdrachten die zij op jouw website invoeren om te ontdekken welke vragen jij nog niet beantwoord. Dit zorgt voor kwalitatieve content, waarmee je kunt inspelen op Voice Search.

Conclusie

Als bedrijf streef je ernaar om op SEO gebied te blijven verbeteren. We hopen dat de bovengenoemde trends je hierbij zullen helpen in 2021. Mocht je nog een vraag hebben aan onze SEO specialisten, vul dan gerust onderstaand contactformulier in. Dan zullen we jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Micki van der Veer
Nina Sturm
De kunst van content is om te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Hier speel je op in door de helpende hand te bieden en verband te houden met jouw producten of diensten.

Interesse?

Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!
SEOlab
Webdesign & Online marketing
Google partner
Zeg Hallo.
Herengracht 211, 1016 BE Amsterdam