Basis content optimalisatie tips om jouw SEO te versterken

Veel ondernemers schrijven zelf complete teksten voor op hun website, maar zullen niet de kleine handigheidjes weten om de website beter te doen ranken in Google.

Nikky de Ridder
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van SEOlab

Veel ondernemers schrijven zelf complete teksten voor op hun website, maar zullen niet de kleine handigheidjes weten om de website beter te doen ranken in Google.

Bij SEOlab optimaliseren we dagelijks website teksten en houden we rekening met de SEO richtlijnen. Om je te helpen delen we hierbij enige tips waar iedereen mee kan werken.

Inhoud

Zet zelf een pagina met volwaardige content op via onderstaande basis content optimalisatie tips.

Google Snippet

De Google Snippet bestaat uit de paginatitel (ook wel de SEO titel genoemd) en de meta beschrijving. Te denken valt aan de stukjes tekst over websites die je in de Google zoekresultaten ziet. Deze twee elementen kan je het beste zelf invullen, want als je dit leeg laat gaat Google zelf er iets van maken. Dit is niet wat je wilt want deze elementen mogen maar een beperkt aantal karakters hebben. Wanneer Google zelf hiermee aan de slag gaat zijn vaak de elementen te lang waardoor je “...” zal zien staan. Dus zorg om die reden ervoor dat je zelf de paginatitel en meta beschrijving invult.

  • De paginatitel moet minimaal 30 karakters en maximaal 60 karakters (incl spaties) bevatten.
  • De meta beschrijving moet minimaal 70 karakters en maximaal 155 karakters (incl spaties) bevatten.

De koptekst

De koptekst noemen we de H1. Iedere pagina moet één H1 bevatten en deze mag niet langer zijn dan 70 karakters (incl spaties). Vervolgens begin je de pagina met een eerste eerste paragraaf welke een introductie bevat. Een richtlijn van de lengte van je eerste paragraaf is ongeveer 4 regels.

De subkoppen

Om de tekstlengte op te breken gebruiken we subkoppen, oftewel H2’s. Hoewel je de H1 maar 1x mag gebruiken mag je de H2’s wel vaker plaatsen. Let wel op dat je ze net zoals de H1 niet langer dan 70 karakters (incl spaties).

Leesbaarheid

Al eerder schreven we over het belang van relevante en unieke content voor de website. Buiten de inhoud van je content moet je ook letten op de structuur van je zinnen. Zo dien je met een aantal punten rekening te houden voor een goede leesbaarheid:

  • Zorg dat ¾ van alle zinnen op de pagina niet meer dan 20 woorden bevatten.
  • Gebruik signaalwoorden voor een vloeiende zinsverloop.
  • Voorkom lijdende vorm taalgebruik. Dit zorgt namelijk voor afstandelijke zinnen en maakt je boodschap minder duidelijk. Een tip van ons: door de vormen van de woorden “worden” en “zijn” te vermijden zal je meer actieve zinnen bouwen.
  • Varieer het begin van je zinnen en zorg niet dat opeenvolgende zinnen met hetzelfde woord beginnen.
  • Is je alinea langer dan 150 woorden? Split deze dan in twee zodat je alinea niet langer is dan 150 woorden. Zo voorkom je dat je gebruiker lange lappen tekst voorgeschoteld krijgt.
  • Gebruik na 300 woorden (gemeten vanaf je subkop) een nieuwe subkop om structuur in je tekst te brengen.

Website structuur

Om de website structuur van je website te versterken is het handig om op ieder pagina minimaal 1 interne link te plaatsen. Een interne link verwijst de gebruiker door naar een andere pagina binnen dezelfde website. Ga hier met balans mee om en vermijd dat je teveel interne links plaatst. Een tip van ons is om geen interne link te plaatsen in de eerste paragraaf. Je wilt je gebruiker namelijk aanmoedigen om verder te lezen dan je eerste paragraaf, toch?

Conclusie

Dit zijn enige basis tips die jou of jouw medewerkers zouden helpen de website teksten te optimaliseren. Zelf vallen we altijd terug op deze richtlijnen om een vloeiend verhaal op te zetten voor gebruikers en Google. Hopelijk heb je hier wat aan!  Houd wel in gedachte dat alle lengte optimalisaties een momentopname zijn van de huidige richtlijnen van Google. Wil je liever de content optimalisatie uitbesteden? Neem dan gerust contact op met SEOlab voor meer informatie.