Zoekverkeer daalt na lancering nieuwe website? Website redesign SEO-gids

Zoekverkeer daling? Lees dit - website redesign SEO-gids voor het oplossen van problemen

Imre Bernáth
24/3/2024
Laatste update

Meer artikelen van Imre

Het veranderen van een website of online content is niet zonder risico's. Als je dit doet zonder de hulp van een SEO bedrijf, kun je je online zichtbaarheid en ranking verliezen.

SEO bedrijven kunnen je helpen om je website of online content te optimaliseren voor zoekmachines, zodat je meer bezoekers en klanten kunt aantrekken.

Inhoud

SEO invloed herontwerpen website

  • Het wijzigen van inhoud zoals tekst, afbeeldingen, links of het verwijderen van hele pagina's. Dit kan leiden tot een verlies van relevantie en autoriteit voor je website, waardoor je ranking kan dalen.
  • De structuur van je website wijzigen, zoals het verplaatsen van categorieën naar verschillende delen van de site. Dit kan de gebruiksvriendelijkheid en de navigatie van je website verstoren, waardoor bezoekers minder snel vinden wat ze zoeken.
  • Veel slecht geoptimaliseerde afbeeldingen, video en animaties toevoegen die de browservaring vertragen. Dit kan de laadtijd van je website verhogen, wat een negatieve invloed heeft op de gebruikersvriendelijkheid  en de SEO.
  • Door de URL's van je inhoud te wijzigen, worden ze opnieuw geïndexeerd als nieuwe pagina's en worden inkomende links verbroken. Dit kan de zichtbaarheid en de populariteit van je website verminderen, tenzij je 301-omleidingen instelt om de oude URL's naar de nieuwe te leiden.
  • Het niet behouden van dezelfde pagina titels en meta beschrijvingen. Dit zijn belangrijke elementen voor SEO, omdat ze de zoekmachines en de gebruikers vertellen waar je pagina's over gaan. Als je ze wijzigt of verwijdert, kan dit eventueel je ranking en klikfrequentie schaden.

Begrijp het verschil tussen design en inhoud

De meeste websiteontwerpers en copywriters zullen de H1-tag gebruiken om tekst groter te laten lijken dan andere tekst op de pagina. Voor SEO-doeleinden zou de H1-tag de tag moeten zijn die de inhoud van je pagina "samenvat". Het is een belangrijke ranking factor en mag niet alleen worden gebruikt om tekst te stylen.

H1 en H2 opmaak

In bovenstaand voorbeeld zijn de H1- en H2-tags gebruikt voor SEO en niet voor styling. De H2 is met behulp van CSS groter gemaakt dan de H1, omdat de H1-tag de "belangrijkste termen" draagt voor deze webpagina. Dit illustreert hoe design losstaat van inhoud en SEO.

Het is belangrijk om op te merken hoe ontwerpupdates de inhoud op jouw site beïnvloeden. Sommige ontwerpwijzigingen hebben weinig invloed op jouw verkeer. Als je bijvoorbeeld de achtergrond van jouw site verandert van rood naar oranje, verwacht dan weinig verandering. Als je echter besluit om al jouw H1-tags op jouw pagina's te verwijderen, kun je merken dat jouw zoekrangschikking verschuift.

Je kunt bijvoorbeeld al jouw stockfoto's vervangen door nieuwe illustraties. Visueel zien we een verschil in ontwerp. Maar "onder de motorkap" in de code, moet je ervoor zorgen dat de titel van de afbeelding en de alt-tag van de afbeelding hetzelfde blijven als ze goed waren natuurlijk, aangezien dit belangrijke inhoud is voor zoekmachines.

Veelvoorkomende fouten

Hier zijn enkele belangrijke veelvoorkomende problemen die van invloed kunnen zijn op jouw zoekverkeer nadat je jouw site opnieuw hebt gelanceerd:

Het verminderen van de hoeveelheid tekst op een pagina

Een manier waarop je jouw rankings kunt schaden, is door drastisch de hoeveelheid inhoud op een webpagina te verminderen. Als je bijvoorbeeld gaat van een pagina met 1.600 woorden naar een webpagina met 300 woorden, zul je waarschijnlijk zoekrangschikking verliezen in Google en andere zoekmachines. Dit komt doordat zoekmachines vertrouwen op die tekst om te begrijpen waar jouw webpagina over gaat. Als je dit doet met jouw belangrijke pagina's die veel verkeer genereren, of als je dit met veel webpagina's op jouw site doet, zul je een merkbare daling zien in jouw zoekverkeer.

Het verminderen van het aantal pagina's

Ik heb dit gezien op sommige websites wanneer ze hun website opnieuw lanceren en hun dienstenaanbod opnieuw richten. Ze verwijderen volledige pagina's met inhoud. Soms zelfs honderden pagina's. Dit gebeurt meestal wanneer een sales team invloed heeft op marketing of wanneer het management geen diensten meer wil aanbieden waarvan zij denken dat ze niet voldoende inkomsten genereren. Als je pagina's verwijdert die verkeer naar jouw site leiden, zul je het aantal bezoeken verminderen.

Wat te doen in plaats daarvan?

Identificeer belangrijke pagina's en ga voorzichtig te werk

Bij het aanpassen van de inhoud van jouw website is het belangrijk om in gedachten te houden welke pagina's verkeer naar jouw site leiden en geef hieraan prioriteit. Zorg ervoor dat je de inhoud zorgvuldig bewerkt indien nodig. Gebruik een scalpel, geen hakmes.

Als een pagina echter geen verkeer naar jouw site stuurt en er staan 1.600 woorden tekst op, dan kun je deze pagina gerust bewerken. Overweeg om inhoud van slecht presterende pagina's samen te voegen tot een samenhangend "groter" bericht dat meer vragen beantwoordt over een bepaald onderwerp.

Het wijzigen van belangrijke elementen

Soms zal een web developer de inhoud perfect kopiëren van de site. Andere keren vergeten ze belangrijke zaken over te nemen. Hier is een korte lijst van items die je perfect moet kopiëren als ze goed zijn:

  • Meta titel
  • H1
  • Interne links in de inhoud (met name de interne links naar andere pagina's op je site)
  • Andere koppen (H2, H3 met name)
  • Titels en alt-tags van afbeeldingen
  • Meta beschrijving

Het wijzigen van URL's

Een andere manier waarop het herontwerpen of veranderen van jouw website invloed kan hebben op je zoekrangschikking, is door het wijzigen van de URL's. De URL's van jouw webpagina's zijn uiterst belangrijk. Dit is wat Google zal cachen in de zoekresultatenpagina van de zoekmachine. Het bevat ook jouw interne en inkomende linksignalen. Het is dus heel belangrijk goed na te denken over de URL's en 301 redirects te maken bij aanpassingen.

Het belang van 301-redirects

Om te voorkomen dat al die negatieve gevolgen optreden, moeten we een 301-redirect gebruiken om de oude URL naar de nieuwe URL te verwijzen. Als je WordPress gebruikt, wordt een plugin zoals Redirection aanbevolen. Je kunt ook je omleidingen aanpassen in het .htaccess-bestand, maar dit is iets wat een ervaren ontwikkelaar voor jou moet doen.

Onjuiste migratie van een ontwikkelingssite

Een andere reden waarom je mogelijk ranking dalingen en verkeersdalingen ziet na het lanceren van een nieuwe website, is omdat de ontwikkelaar je site niet volledig van de ontwikkelingsserver heeft gemigreerd. De meeste ontwikkelingssites hebben het volgende:

  • Een robots.txt-bestand dat alle zoekbots blokkeert
  • Ontwikkelingsdomein of subdomein (bijvoorbeeld mijnsite-dev.com of dev.mijnsite.com)

De ontwikkelingssite vergeten na de lancering

Soms laat een ontwikkelaar de ontwikkelingssite online staan na de lancering. Dit veroorzaakt een aantal belangrijke problemen.

Ten eerste, als de ontwikkelingssite direct linkt naar de live site, heb je veel links die naar de live site wijzen en er spamachtig uitzien.

Ten tweede kun je vanaf je live site teruglinken naar de ontwikkelingssite. Dit zorgt ervoor dat zoekbots je live site doorzoeken en vervolgens je ontwikkelingssite doorzoeken. Hierdoor wordt de ontwikkelingssite in de zoekresultaten gecachet, waardoor het lijkt alsof je site een volledige kloon is van een andere site. Gebruik een tool zoals Screaming Frog om je site te doorzoeken en deze problemen te identificeren of speur de Google index af.

Ik hoop dat dit je heeft geholpen om meer aandacht te besteden aan je site migratie of website herontwerp. Als je vragen hebt, stel ze gerust. We helpen je graag bij het adviseren over je websiteveranderingen en lees ook eens onze website migratie checklist.